mata med ärta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    mata med ärta?

    hej. jag har läst att man kan ibland festa till det och ge sina fiskar en ärta.. är detta lämpligt? finns det några specialla fisksorter som gillar ärtor? malar? eldstjärt eller kanske praktbotia?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Testa med en ärta. Gillar dina fiskar inte ärtor så kan du ju alltid plocka upp den igen.

    Ta bort skalet på ärtan först!

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      Vissa fiskar älskar ärtor och andra ratar dem...så det beror mao på vilka fiskar du har.

      Mina praktbotior brukar få skalade ärtor ibland och de knaprar i sig detta bums. Från början var det tänkt till mina ancistrusar i karet men de har ingen chans när praktbotiorna roffar åt sig...

      Hur det är med eldstjärt vet jag inte men många sugmalar uppskattar att få lite ärtor då och då.

      Jag skalar alltid ärtorna innan då fiskarna ej brukar äta upp ärtans tunna skal, men det är värt jobbet att skala dem så det gör jag gärna.

      /Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        men ska ärtan vara kokt?!
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          eller kanske inte kokt. det jag menade var; kan man ta en ärta ur en sån här "djupfrysta grönsaker" och skala den? (tinas innan matning...
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Ta en djupfryst ärta, håll den under rinnande vatten så att den tinar lite. Sedan kan du "klämma" den ur sitt skal - skalet sitter löst utanpå.
            Ärtan består sedan av två halvor, och dessa kan du släppa ner i akvariet. Jag brukar sära på dessa halvor, då ökar chansen för att ärtan skall sjunka. Ibland vill ärtan flyta, men då brukar jag bara mosa den och släppa i den igen.

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              ok ska pröva mata ikväll! tack.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hmm en siamesisk algätare åt av ärtan.. men han (hon) är tjock och äter allt hehe. la ner en ärta till eldstjärten (och praktbotiona) också men såg inte om de åt av den.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

                  #9
                  Försvann ärtorna eller plockade du upp dem?

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    hmm matade igår igen med ärta efter jag hade släckt hos fiskarna. I akvarie 1 såg jag ingen som åt den och har inte sett den idag (hoppas nån åt upp den så den inte ruttnar...). I akvarium 2 tyckte jag mig se att flyging fox (= siamesiska algätare?!) åt dessa, och att även platyna var på den. Jag har dock inte sett om algätarmalen ätit. Kuhliålar.. äter dom ärtor? Jag ser nästan aldrig att dom eller min eldstjärt äter något men ändå är dom flera år gamla... !
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      "mig se att flyging fox (= siamesiska algätare?!)" Flyging fox och siamesisk algätare är inte samma fisk, titta på fiskartbeskrivning så ser du....De blandas ofta ihopa och hon i "min" akvarieaffär har sagt att ibland får hon med flyging fox när hon tar hem siameser!
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Vissa fiskar äter när det är mörkt. Säkraste sättet att se om dina fiskar äter ärtor är att se om de är försvunna till morgondagen.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          ok men ärtan kanske flyter in bland växterna och ruttnar...? nån borde ju äta upp den!
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • S_sund
                            • July 2004
                            • 1904

                            #14
                            Brukar hacka sönder frysta ärtor ibland till mina Malawiciklider och plocka bort de största skalbitarna (de andra fastnar i pumpfiltret). Har inte riktigt ro att skala 10-15 ärtor men skall kanske testa det. Det är inte sp ofta de får ärtor men någon gång då och då. De är mer förtjusta i spenat.
                            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                            Min Blogg
                            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...