bra med tubifex?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    bra med tubifex?

    hej. jag matar mina fiskar 6 av 7 ggr med vanlgit torrfoder och den resterande gången med frystorkade mygglarver. Nu har jag skaffat tubifex... är det bra? Jag har läst nånstans att man inte bör mata karplikande fiskar (sebrafiskar) med mygglarver för deras tarmsystem klarar inte av detta. Förut när jag matade sebrafiskarna med mygglarver fick de som bölder och dog, medicinerade och de resterande tillfrisknanade. Nu mera matar jag sebrafiskarna (i samma akvarium finns platys, siamesiska algätare, en sugmal i 100l) en gång i veckan med mygglarver. Är det lagom? Bör jag mata fiskarna med tubifex en dag i veckan ? Var kan man mer ge dom? Ibland lägger jag ner fodertabletter till malen.. algtabletter.. tacksam för svar.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Röda mygglarver är det, enligt min mening, bäst att helt undvika. Förutom riskerna för fisken, är det även allergiframkallande hos människor.

    Frystorkad tubifex är halvdant foder; använd det inte som huvudfoder.

    Mitt tips vore att köra med torrfoder och pellets och växla om med ett par olika frysfoder (t.ex. frysta svarta mygglarver och frysta cyclops).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...