Semester -fiskarna och maten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blötdjuret
    • May 2004
    • 39

    Semester -fiskarna och maten?

    Vi ska åka på semester i 11 dagar och har tyvärr ingen som kan mata fiskarna under den tid vi är borta. Vad är bästa alternativet?!
    1. Att mata upp fiskarna nu (det är 3 veckor kvar tills vi åker), och göra vattenbyte kvällen innnan vi far, men dock inte rengöra alltför mycket. Kan de då klara sig på de eventuella alger etc. som finns i karet?!

    2. Att byta vatten kvällen innan och sedan på morgonen innan vi åker lägga i ett litet "matblock" (Aquapet Food Block).

    Akvarierna är på 54, 26, 8 liter.

    Jag antar att det på 8 liter inte klarar ett block, utan att det smutsar ned mer än det gör nytta...

    Dessutom gav akvariehandlaren rådet att stänga av timmern till akvarierna och låta belysningen vara släckt när vi är iväg. Vad tycker ni om det?

    Någon solstrimma brukar slå in emot två av karen runt 20.00-tiden på kvällen, då brukar vi ha karen täckta för att förhindra algtillväxt.

    Det är ju orimligt att ha karen helt täckta under 11 dagar. Istället tänker jag hänga för en filt eller dylikt för fönstret som för övrigt alltid har persiennerna nere, men trots det släpper igenom solens strålar till viss del.

    Nu säger dock "akvariegubben" i affären att om det blir lite alger pga. solen så kanske det bara ät positivt i detta fallet, då det ger mat åt malarna... Fråga är om man vågar- man kanske har en hel algfabrik i karen när man kommer hem.

    Vad anser ni om mina funderingar, och hur skulle ni göra?!
    Fishcrazy
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    vet ju inte vad du har fr fiskar men dom flesta fiskarna klarar nog 11 dagar utan mat.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • nilssonnet
      • January 2004
      • 603

      #3
      Timern kan du gott låta vara på som vanligt, det blir väl ingen algfabrik i vanliga fall? Och lite sol är väl ingen katastrof, så länge det inte är direkt solljus 24/7.

      Har du inte yngel i karen hade jag låtit dom svälta; så är det ju i naturen, maten serveras inte varje dag.
      Na klar!

      Kommentar

      • covenant
        • April 2004
        • 84

        #4
        Jag åker utomlands en vecka nu och jag köpte nått på affären, just in case, har inte en aning om ifall det funkar. det va små gips block med mat i. för 6 dagar eller nått.

        tänkte kan juh lika gärna testa, kanske de låter bli ynglen.
        får se om det funkade om en vecka.

        Kommentar

        • Blötdjuret
          • May 2004
          • 39

          #5
          Jag tycker själv att det var ett underligt råd att hålla akvariet släckt, med tanke på att växterna behöver ljus...
          Akvariehandlaren sa att fiskarna blir stressade om lyset tänds och det sedan ändå inte kommer någon mat- vilket fiskarna då förväntar sig. Låter överdrivet, tycker jag. De blir väl stressade av att dygnrytmen blir helt förändrad vid ständigt halvdunkel och inget riktigt ljus.
          Fishcrazy

          Kommentar

          • nilssonnet
            • January 2004
            • 603

            #6
            Fiskhandlaren låter lite smått förvirrad. Kör på som vanligt (med timer), ändrade rutiner stressar fiskarna.
            Na klar!

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Jag skulle inte mata med "gipsblocken"! Ställer till mera skada än nytt, enligt mina erfarenheter...

              Mvh malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              Arbetssätt...