bästa flingfodret?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

bästa flingfodret?

vilket är det bästa flingfodret enligt er mening?
    spelar det någon roll om man köper kända märken eller de billigare varianterna i vanliga mataffärer?
    bör man ha flera olika typer av flingfoder, ex ett helvegetabiliskt + ett "vanligt"?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Jag vill inte nämna olika märken vid namn, men visst så är det en mycket stor skillnad mellan olika flingfoder. Den stösrta skillnaden ligger i hur mycket de skräpar ner i akvariet.
    Vilken typ av flingor man skall använda beror på vilka fiskar man har - i ditt fall så hade jag kört med ett huvudfoder och sedan ett specialfoder till otocinclusarna (t.ex. algtabletter och/eller djupfrysta gröna ärtor).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• imshee1
      • August 2003
      • 125

jag kör med någon typ av algtabletter till ottosarna, från hikari.
      ärtor vill dom inte ha

Kommentar

• mats41
        • February 2004
        • 593

Flinger är bra besta är att blanda olika typer som vegitarisk och huvudfoder bl a jag har köpt i lösvikt mycke billigare än burkarna.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

En annan sak att tänka på vad gäller flingfoder (även många andra foder) är förvaringen.
          Näringsvärdet varierar oerhört mycket beroende på hur fodret förvaras.
          Att ställa en öppen burk uppe på lysrampen förstör fodret mycket snabbt.
          Ett foder bör förvaras i en burk som kan förslutas, helst en mörk burk där inte ljuset tränger in och dessutom svalt.
          Man skall inte heller köpa en för stor burk i förhållande till hur mycket som förbruksa - eftersom fodrets näringsvärde sjunker med tiden (hur snabbt är beroende av ovan nämnda faktorer) och ett gammalt foder kommer då inte att innehålla så mycket av de ursprungliga viktiga vitaminerna.
          "Försämringen" ökar snabbt i takt i och med att man första gången har öppnat burken - fram till dess är det inga problem med hållbarheten.
          Detta bör man tänka på när man köper lösvikt eftersom ett sådant foders "försämringsprocess" redan har startat i butiken när de öppnade storförpackningen. Ofta är det också ganska varmt i akvarieaffärer vilket inte gör det bättre.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• hund_tjolahopp
            • February 2004
            • 22

Jag kör med vanligt flingfoder och tinade, mosade ärtor en gång i veckan fiskarna mår bra och det är bra med ärtor för dom äter bara ca 1 ärta för hela akvariet och ärtor är billigt!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp

Kommentar

• imported_n/a
              • June 2004
              • 19

Ha kulorfoder och Vanlig flingfoder

Kommentar

• Tricella
                • October 2002
                • 1052

Alla skriver om flingfoder, men svarar inte på vad frågan egentligen var ämnad till.

Jag har goda erfarenheter av Tropical. Vilket som är det bästa är svårt att avgöra, men många är bra.

www.tropical.com.pl

Kommentar

• Lenita
                  • June 2003
                  • 850

För min del beror valet av foder mest på vad min lokala djuraffär har att erbjuda. Det som jag (och förhoppningsvis fiskarna) hittills gillat bäst är Tetras produkter. Vitakraft var helt värdelöst tyckte jag, smulade och skräpade ner i hela akvariet. Sjönk supersnabbt. Men som sagt jag har inte så stor erfarenhet av olika märken.

Kommentar

• MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

Jag slår ett slag för teramin pro, den sjunker långsamt, dom små flingorna som inte fiskarna glupskt slukar!...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

Hej

Jag köpte en burk Aquatic Nature Tropical Food Excel.Svindyrt men drygt.Fiskarna skiter inte hälften så mycket som dom gjorde av flingorna och det sjunker inte så fort som flingfoder.
                      Fredrik

Kommentar

• matzen
                        • February 2004
                        • 608

Jag tycker att O.S.I och seras produkter är bäst. Dessutom gillar fiskarna dom och dom sjunker så där lagom fort. Jag förvarar alltid torrfodret i kylskåpet där är det torrt, svalt och mörkt.
                        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

Kommentar

• Karon
                          • January 2002
                          • 3170

Kallt och mörkt, säkert, men torrt?
                          Med tanke på hur pepparkakor blir i kylskåp så undrar jag hur torrt det egentligen är.
                          Oxidationen av näringsämnena borde väl iofs sakta av, med sjunkande temperatur.
                          Har man skafferi tror jag nog det är väl så bra, om inte bättre, synd bara att det så sällan byggs skafferier i köken nu för tiden (eller görs det det?).
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Doggosh
                            • May 2004
                            • 80

Som modern anser jag att skafferiet är den bästa uppfinningen sedan kryddhyllan.

Edit:
                            Jag använder mig av JBL's NovoBel och det fungerar fint.
                            Vichy Nouveau - Godare än vatten.

Kommentar

• Pär J.
                              • March 2002
                              • 284

Jag tycker Sera GVG mix är ett bra foder, både flingor och (lite) frystorkat.

Hikari Micro Pellets var smått och bra till midre fiskar.

Vad som är bäst är svårt men båda är omtykta av fiskarna (killis, dvärgciklider, m.fl)

Kommentar

Arbetssätt...