Tubifex??? veckomat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajje
    • December 2003
    • 33

    #16
    Magnus: Hahaha det låter inte särskilt effektivt!!! det låter som när jag springer runt i hela huset på jakt efter 1 fluga för att kunna ge till mina malawisar
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211127

    Kommentar

    • Micke75
      • January 2003
      • 84

      #17
      "Det är det där gula påsarna med en späckhuggare på."

      Precis, dom har jag med

      Kommentar

      • siwep
        • May 2004
        • 173

        #18
        så man kan hoppa över några dagar utan att dom dör .. men finns det ingen annan nytig vecko mat??
        siwep

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Nej. Det finns inget bra foder man kan ge som fisken kan äta av i en vecka utan att surna/förstöra vattnet. Vad som finns, är foderautomater, dvs en liten maskin som portionerar ut lite mat vid ett visst klockslag varje dag. De kostar dock en del.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • siwep
            • May 2004
            • 173

            #20
            mm typ 300 =( MEN KAN MAN LÄMNA FISKARNA EN HEL VECKA UTAN mat ???
            siwep

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Siwep: ja, med möjligt undantag för yngel. En vecka utan mat klarar alla vuxna fiskar.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • siwep
                • May 2004
                • 173

                #22
                även om det sker varannan vecka (nu överdriver jag)
                siwep

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #23
                  Ursprungligen skickat av Azur
                  ... Undrar hur man egentligen "fiskar" tubifex? Vet av några övergödda fiskdammar som troligen har rejält med tubifex i botten...)
                  Ett annat sätt jag läst beskrivning på var att spänna ut en jutevävsäck över dem på bottnen. Efter ett dygn skall de ha flyttat sig och sitter i väven och är bara att lyfta upp. Kommer dock inte ihåg hur man fick ut dem ur väven, kanske knycklar ihop den och låter den börja torka så de drar sig inåt? Har aldrig testat själv.

                  Kommentar

                  • Doggosh
                    • May 2004
                    • 80

                    #24
                    Ursprungligen skickat av siwep
                    även om det sker varannan vecka (nu överdriver jag)
                    Inte helt omöjligt att de anpassar sig, men jag vet inte om det är så bra.

                    Jag matar mina kampfiskar med JBL's NovoFex Tubifex. Det äts med glädje.

                    Mitt sällskaps akvarium får JBL's NovoBel Flingfoder och räkmix, Tubifex nån gång varannan vecka för omväxling.
                    Vichy Nouveau - Godare än vatten.

                    Kommentar

                    • cecilienne
                      • February 2007
                      • 282

                      #25
                      Men de tubifex som säljs frysta är väl inte håvade ute i skitiga vattendrag? Det skulle ju vara helt otroligt. Det är väl mer ekonomiskt för försäljarna att odla dem i tankar i så fall?

                      Kommentar

                      • Whistler84
                        • November 2007
                        • 850

                        #26
                        Att necroposta en fyra år gammal tråd ger nog inget svar. Låt tråden dö i frid...

                        Kommentar

                        • cecilienne
                          • February 2007
                          • 282

                          #27
                          Haha, oj då. Det såg jag inte. Jag gjorde bara en sök på tubifex, och trodde alla trådarna var fräscha. Inte mycket diskussioner på forumet om tubifexodling alls... Men men. Jag får söka info på annat håll....

                          Kommentar

                          Arbetssätt...