Givetvis så matar man (eller jag gör det i alla fall) främst med speciellt fiskfoder. Brukar ha ett par olika sorters torrfoder plus ibland fryst räkmix, artemia eller dafnia. När det är säsong köper jag också levande vita mygg på akvarieaffären då och då.
Men man vill ju variera sig och då finns det ju ett och annat man redan har i skåpen för egen konsumtion som man ju kan tycka att man kan dela med sig av till fiskarna.
Nu är man ju inte superkunnig om vad som är bra eller dåligt att mata med. Vissa saker kan ju t.o.m. vara direkt farliga för fiskarna. Tänkte att det kanske finns folk här som vet bättre och kan ge råd.
Några saker jag testat med eller funderat på.
Majskorn
Vattenmelon
Färsk dill eller persillja
Små frysta räkor
Morot
Nötter
Bönor
Annanas
Lök
Kalles kaviar
Äggskal (det blir ju alltid en del "rester" kvar på dem)
Kokt ris
Potatis (rå eller kokt)
Någon som har några synpunkter eller insikter på dessa?
Sedan finns det säkert ytterliggare saker man har hemma som funkar, tar tacksamt imot alla ideer.
/Bjorn
Men man vill ju variera sig och då finns det ju ett och annat man redan har i skåpen för egen konsumtion som man ju kan tycka att man kan dela med sig av till fiskarna.
Nu är man ju inte superkunnig om vad som är bra eller dåligt att mata med. Vissa saker kan ju t.o.m. vara direkt farliga för fiskarna. Tänkte att det kanske finns folk här som vet bättre och kan ge råd.
Några saker jag testat med eller funderat på.
Majskorn
Vattenmelon
Färsk dill eller persillja
Små frysta räkor
Morot
Nötter
Bönor
Annanas
Lök
Kalles kaviar
Äggskal (det blir ju alltid en del "rester" kvar på dem)
Kokt ris
Potatis (rå eller kokt)
Någon som har några synpunkter eller insikter på dessa?
Sedan finns det säkert ytterliggare saker man har hemma som funkar, tar tacksamt imot alla ideer.
/Bjorn
Kommentar