Foder ur skafferiet?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    • March 2003
    • 112

Foder ur skafferiet?

Givetvis så matar man (eller jag gör det i alla fall) främst med speciellt fiskfoder. Brukar ha ett par olika sorters torrfoder plus ibland fryst räkmix, artemia eller dafnia. När det är säsong köper jag också levande vita mygg på akvarieaffären då och då.

Men man vill ju variera sig och då finns det ju ett och annat man redan har i skåpen för egen konsumtion som man ju kan tycka att man kan dela med sig av till fiskarna.

Nu är man ju inte superkunnig om vad som är bra eller dåligt att mata med. Vissa saker kan ju t.o.m. vara direkt farliga för fiskarna. Tänkte att det kanske finns folk här som vet bättre och kan ge råd.

Några saker jag testat med eller funderat på.

Majskorn
    Vattenmelon
    Färsk dill eller persillja
    Små frysta räkor
    Morot
    Nötter
    Bönor
    Annanas
    Lök
    Kalles kaviar
    Äggskal (det blir ju alltid en del "rester" kvar på dem)
    Kokt ris
    Potatis (rå eller kokt)

Någon som har några synpunkter eller insikter på dessa?

Sedan finns det säkert ytterliggare saker man har hemma som funkar, tar tacksamt imot alla ideer.

/Bjorn

• Azur
    • March 2003
    • 12946

Några saker jag testat med eller funderat på.

Majskorn
    Vattenmelon
    Färsk dill eller persillja
    Små frysta räkor
    Morot
    Nötter
    Bönor
    Annanas
    Lök
    Kalles kaviar
    Äggskal (det blir ju alltid en del "rester" kvar på dem)
    Kokt ris
    Potatis (rå eller kokt)

Någon som har några synpunkter eller insikter på dessa?
    Du säger inte vad du har för fisk... Inget av det du räknar upp är dåligt för fisken, och äter de upp det är det OK, men särskilt riset, potatisen och kaviaren torde kunna göra vattnet mjölkigt om de blir liggande. Och jag undrar hur många fiskar som får lös nån mat ur nötter? Panaquer, men inte många andra.

Räka är väldigt bra mat, bland det bästa frysfoder man kan ge.

Jag har bl.a. matat med banan och sönderklämda gröna ärtor, uppskattat av i stort sett alla mina fiskar, medan squash, sallad, och gurka endast uppskattats av mina malar och snäckor, och i stort sett ingen gillade rödbetor. Misstänker att fisk nog inte är så förtjusta i grönsaker med stark smak, så lök och persilja kanske inte blir några stora favoriter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Bjorn
      • March 2003
      • 112

Har lite av varje, ungfödare, tetror, ciklider, malar, danios, etc. (Utspritt på ett antal akvarier.) Det jag är mest inne på är att hitta något bra till malarna. Tycker inte det direkt finns något köpefoder som inte de andra fiskarna tar först. Även sjunkande algtabletter om natten brukar någon annan fisk sno åt sig.

Sedan ett förtydligande, så tänkte jag mig väl kanske inte att man ger en hel hasselnöt med skal och allt utan med nötter menade jag snarare skalade och "finfördelade" typ hackad jordnöt eller liknande.

/Bjorn

Kommentar

• ricke
        • February 2004
        • 352

gurka e jette bra till malarna och scaush

Kommentar

• Kid
          • February 2004
          • 183

Som Azur och ricke säger:
          Squash uppskattas av mina malar, gurka sådär, ibland salladsblad men squash är favoriten!

/Kid

Kommentar

• Bjorn
            • March 2003
            • 112

Jo fast squash och gurka brukar man ju (eller i alla fall inte jag) ha hemma. Känns ju lite knäppt att köpa en hel gurka för att ge några småbitar till malarna...

Majs verkade mina tycka var rätt nice att ligga och gnaga på.

Vattenmellon verkade också gå hem både hos malar och andra fiskar men det är väl tveksamt om det innehåller speciellt mycket av nånting egentligen. Är väl mer att de gillar att ha nått och nafsa på kanske.

/Bjorn

Kommentar

• Rebecka
              • September 2003
              • 561

Hejsan!
              OM man matar sina fiskar med tex salladsblad så bör man tänka på att det inte innehåller någon näring för fiskarna. Varken kolhydrater eller proteiner, därför är det inte vidare bra mat för fisk.

Såg att kaviar fanns med på listan, och om du menar kalles kaviar, eller liknande så tror jag inte det är någon vidare bra idé eftersom det innehåller alldeles för mycket salt... Men vanlig rom som är osaltad skulle nog gå bra...

Jag matar mina fiskar med frysta räkor, pellets, svarta levande mygg (när det är säsång), levande mysis, fryst mysis på vintern, gröna ärtor, kikärtor mm.

Malarna i akvariet får algtabletter som basföda, men även squach, tropiska frukter (papaya, mango, persika) äpple, päron, rå fisk, ärtor och olika baljväxter + att de tar lite alger då och då.
              Tror att många ger sina malar lite fel kost när de bara matar med gurka och andra sorters sallad. Malarna i naturen äter as (döda fiskar och andra vattendjur)de äter rom, frukter, nötter och i viss mån alger.

MVH/Rebecka
              http://underwatergarden.blogspot.com

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

Kommentar

• Bjorn
                • March 2003
                • 112

Håller med om att vanliga salladsblad innehåller ingen eller väldigt lite direkt näring (0 fett, 0 protein och ytterst lite kolhydrater). Å andra sidan så kan det ju ha andra fördelar. Det tillför fibrer plus att det ger fiskarna nått att göra (stimulans).

Bra kommentar också om kaviaren, är nog bäst att stryka denna från listan. Att "vanlig" rom går bra känns ju egentligen ganska självklart, men det har man ju inte hemma så ofta.

Om papaya/mango/persika funkar så borde väl också vattenmellon kunna vara bra? Även om det är mindre energidensitet eller vad man ska kalla det.

Vad gäller mat till malarna känns det som att det stora problemet kan vara och hitta någon mat som:

a) Sjunker till botten innan någon annan fisk tar den

b) Malarna hittar snabbt nog

c) Malarna inte blir ivägjagade från av andra fiskar

/Bjorn

Kommentar

• Kid
                  • February 2004
                  • 183

Bjorn:
                  a) och b) fixar du lätt om du trär en tesked genom det du ska mata med.

c) är inga problem heller om du låter maten stå över natten!

/Kid

Kommentar

• THE_DUDE
                    • February 2004
                    • 764

jag köper oskalade frysta räkor på dom kan det finnas rom ibland, det tycker mina fiskar om. och själva räkorna tar jag och skalar och skär upp i lite mindre bitar, det äter alla mina fiskar med stor aptit.

rå potatis gillar mina gibbiceps mer än gurka. ta en rå potatis skala den skär ut ett chips typ en halv cm tjockt. stik en liten tesked igenom och låt ligga över natten, men om dom inte rört den nästa dag kan den ligga i två nätter till utan att grumla till vattnet.

jag fick tipset i en zooaffär, han sa att man kan låta den ligga i 5 dagar men jag har bara testat 3.

jag ska nog ta och se om min panaque äter några nötter, frågan är bara om nötter flyter?
                    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

Kommentar

• black_molly
                      • May 2004
                      • 279

Jag kör på fryst skinka!
                      MVH<h6>BM</h6>

Kommentar

• Kid
                        • February 2004
                        • 183

Se upp med animalisk protein/fett. Bryts inte ner så enkelt av fiskar!

/Kid

Kommentar

• mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

Malar (ancistrus) är av nån anledning galna i tomater. Lägg ner en halva, så är den "urgröpt" på morronen!

Kommentar

• zazoo
                            • April 2004
                            • 33

Mina platy äter papaya.
                            Men kan man verkligen ge äggskal och nötter till sina firrar?
                            // David

Kommentar

• -BiGGan-
                              • June 2004
                              • 21

Ja har prövat å ge gurka scuach fryst spenat å grönkol till mina firrar de verkar de uppskatta...

Jag står lite i valet å kvalet med hur jag ska ge mina malar bättre mat än de torftiga mal-tabletterna men...ska försöka å variera med kosten för alla fiskar under sommarn'

Läste att man kunde ge "vanlig rom" istället för kalles kaviar... menar man då sån kaviar man har på sånna där ägghalvor eller?
                              sån som e typ svart eller orange färgade ?...eller?

*Man lär sej hela livet, även imorgon också...*

Kommentar

Arbetssätt...