Dafnienauplier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Dafnienauplier

    Egentligen borde man ha gjort det här förr...
    Det går ju med moina...
    Varför har jag inte tänkt på det här... och så vidare

    Jag håvade i en fågeldamm igår och eftersom jag hade dåliga erfarenheter vid föregående försök med finmaskig håv använde jag en grovmaskig denna gång (2mm maskvidd).
    Och fick med mej hem stora fina dafnier och matade med en del och sparade en del.
    Nu idag ser jag i hinken och i de burkar jag matat med dafnier att det simmar runt en hel del smått och eftersom jag använt en så pass grovmaskig håv blir slutssatsen den att det rör sig om dafnienauplier som fötts efter att honorna infångats.
    Så nu planerar jag att "mata" mina minsta yngel frånsilade nauplier samt en del stora som då får fungera som levande foderautomater

    De dåliga erfarenheterna jag hade med den finmaskiga håven var följande: Jag fick för mycket av alla storlekar så att den rest jag skulle spara till nästa dags matning dog under natten förmodligen pga syrebrist. Därför använde jag den grovmaskiga håven vid den senaste expeditionen.

    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    De vuxna dafnierna som hamnade i vatten med 1 ml koksalt per liter som tillsats (för att artemianauplierna skall leva längre) klarade sej inte över natten.

    Vad gäller dafnienauplierna är det ju lite svårare att bedöma. De är mer bruna än oranga i färgen. Och jag matade med artemianauplier också. Och i ena burken lär allt vara uppätet till kvällen - men jag har en yngelburk där jag förmodligen kan utröna hur det gick framåt kvällen. TILLÄGG: allt uppätet - gick ej att bedöma.

    Däremot tycks det gå bra i yngelburkar med vättervatten utan tillsats.
    Vilket jag tycker är uppmuntrande.

    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Vättervatten utan tillsats? Du menar utan Aqua Safe/Balance etc? Har själv funderat på om det skulle gå eftersom vätterna har mjukt vatten och borde på många andra sätt funka bra. Berätta gärna om dina tankar/erfarenheter av detta.
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen skickat av Lenita
        Vättervatten utan tillsats? Du menar utan Aqua Safe/Balance etc? Har själv funderat på om det skulle gå eftersom vätterna har mjukt vatten och borde på många andra sätt funka bra. Berätta gärna om dina tankar/erfarenheter av detta.
        Med vättervatten menar jag det vatten du och jag har i kranen.
        Med utan tillsats menar jag i det här fallet utan extra salt.
        Jag använder PVP (huvudingrediensen) i Aquasafe endast då jag måste använda helt färskt vatten i något akvarium eller har fiskar jag tror är känsliga - annars byter jag oftast nattståndet vatten upp till 50% utan tillsatser. Proffsodlaren här i staden kör ju direkt från kranarna liksom akvarieaffärerna.

        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Nu har jag försökt med "dafniekossor" i yngelburkarna ett tag.
          Det verkar som dafnierna slutar att föda efter några dagar i yngelburken möjligen pga födobrist.
          Däremot föds det en hel del nauplier i hinken där jag förvarar dafnierna i väntan på att de skall "inte sin plats i näringskedjan".
          Så jag silar från dessa nauplier och matar med dem. De lever i alla fall längre än artemianauplierna i burkarna utan salttillsats.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Jag fick en liten idé av det här. Funderar på att ställa ut 10-20 hinkar i solen med lite jord/gödsel på bottnen, vatten och lite dafnier. En av hinkarna är bara halvfull. Då kan man varje dag hälla över från den äldsta till den halvtomma genom en håv eller silsats. Enklare än att gräva en damm, men blir det produktion så att det räcker?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Det låter intressant. Varför inte försöka? (och avrapportera)
              Det enda jag vet är viktigt är att dafnierna är känsliga för metaller och dyligt. Det har jag läst i instruktionerna från dem som säljer Dafnia magna i USA.
              Bäst vore väl att använda vatten från den damm de fångas i tror jag. Risken är att man nog får med en hydraodling på köpet men jag har börjat vänja mej vid dom.
              Vad är syftet - odla vuxna dafnier eller dafnienauplier? Eller både och... Just nu är jag mest fascinerad av nauplierna...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              Arbetssätt...