Glöm inte flugsmällan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #16
    Läskiga människor...
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • THE_DUDE
      • February 2004
      • 764

      #17
      jag matar min fjärilsfisk med flugor och annat då och då. men den har nu fått konkurans av fem stycken apollohajar. idag tex la jag i en STOR spyfluga och den hann inte änns fram till fjärilen innan en apollo hadde tryckt i sig den.

      men jag brukar inte fånga flugor mm med en flugsmälla, utan med en fjärilshåv. =)
      http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
      ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        På begäran av övriga familjen gjorde jag idag processen kort med en spyfluga på verandan som jag sedan erbjöd mina numera cirka 8 cm stora pärltandkarpar (Apl lineatus - se bilder på min zoon).

        Spyflugan ifråga bara försvann och den hade inte någon möjlighet att ta sej ut ur akvariet på egen hand - och jag har matat massor av svarta mygglarver på senare tid till detta lekpar så det kan inte vara ett bristsymptom.

        Mera flugor till burken, vänner...

        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Mazi
          • January 2004
          • 868

          #19
          En gång matade jag våra skalarer med en liten spindel. När den vart slukad kröp den ut ur munnen och kröp runder på kroppen. Sen satte den sig på bakgrunden. Sen gick den ner och gömde sig bland växterna. Den kanske lever än =)

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Ursprungligen skickat av mej själv
            På begäran av övriga familjen gjorde jag idag processen kort med en spyfluga på verandan som jag sedan erbjöd mina numera cirka 8 cm stora pärltandkarpar Spyflugan ifråga bara försvann och den hade inte någon möjlighet att ta sej ut ur akvariet på egen hand
            Idag förstod jag varför - tyvärr var inte killi-munnen bred nog. Men ett tiotal små snäckor (ni vet vilka...) är tillräckligt för att i alla fall få en stor spyfluga under vattenytan och påbörja kalaset...

            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #21
              Mina barber tycks vara finsmakare - flugor tittar de inte ens på men bladlöss är mums.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen skickat av Poul
                Myggjagare McEnroe finns på http://www.teknikmagasinet.se/ . /
                Wow. Asbisarrt. Måste jag nästan skaffa.

                Annars, när jag hade salamanderbebisar gjorde jag så att jag öppnade fönstret, släckte i taket, och hade akvariebelysningen på. Det brukade resultera i att ett försvarligt antal nattinsekter drogs till ljuse och ner i terrariet.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • THE_DUDE
                  • February 2004
                  • 764

                  #23
                  det var ju en grymt bra ide! det måste jag testa med mitt akvarie, bara ta av dom främre smala täckglasen. men det får bli lite varmare ute på natten först. =)

                  vet någon om det är farligt att ge getingar till fiskar? iom att dom kan stickas. det samma med spindlar dom är ju giftiga?
                  http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                  ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #24
                    Jag skulle nog tveka till att mata med getingar i alla fall med tanke på den giftmängd de innehåller. De har ju förmodligen sin varningsfärg inte bara för oss människor...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Pär J.
                      • March 2002
                      • 284

                      #25
                      Har ni problem med svarta myror i hemmet på våren/försommare, se det som levande foder.

                      /Pär

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #26
                        inte om man använder myrgift från anticimex
                        Så man kan alltså mata fiskar med spindlar, trodde inte att det gick!
                        Kan man även mata ciklider som mbunas med flugor och dylikt(?) , även fast de kanske mår bäst av inte enbart en sådan kost...(ska väl ha vegetabilier också)

                        Mvh Malawi´n
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        • magic1
                          • March 2003
                          • 7

                          #27
                          har man oscars så kan man mata dom med syrsor .... dom äter dom på ett nafs.. hihi bara lite barbariskt men ge dom bara en per fisk...

                          Kommentar

                          • kevlargirl
                            • May 2003
                            • 205

                            #28
                            Lägger ner alla möjliga insekter jag hittar (bl.a. på min sambos krage en gång , senast en liten larv. Kardinaltetrorna var blixtsnabba på den, men den var en aningens för stor för dom. En guldgurami fick tillslut ett skråvmål av larven. Så gratis är gott.

                            Kommentar

                            • Mina1
                              • May 2003
                              • 128

                              #29
                              Kan mata fiskarna med mask?

                              Kommentar

                              • klara
                                • September 2002
                                • 1112

                                #30
                                Ja hackade daggmaskar lär vara smaskens och näringrikt. Jag har inte försökt - det räcker med att jag har sett hur en mask ser ut inuti då man råkar trampa på den eller någon cyklat över dem ;O)
                                /Klara
                                ------------------------
                                Min hemsida
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...