Blanda bara ut det du behöver till varje utfodring !
Den hårdkokta ägg-gulan kan du förvara i kylskåp en vecka.
Ägg smutsar ner mycket i yngelkaret.Ett alternativ är Sera Micron, funkar jättebra till sebrafiskyngel första tiden !
MVH
Sera Micron behöver du ej ha i frysen. Om din fråga gäller ägg-gula utrörd i vatten, så tror jag den "frys-sprängs", det blir ännu mer finfördelat grums i yngelakvariet !
MVH
Eftersom yngel av Sebrafisk uppehåller sig precis under vattenytan så förstår jag inte varför vattenuppslammad ägg-gula,(som sjunker),skulle vara ett bra foder.
Det förorenar vattnet, och ger upphov till en infusorieblommning som kan leda till katastrof i yngelakvariet.(Syrebrist).
Sera Micron som ligger kvar på vattenytan är mycket lättare att portionera ut i lämpliga givor till Sebrafiskyngel.Om du har problem med att få ägg-guleblandningen tillräckligt finfördelad, så är Sera Micron både säkrare att använda och mindre i partikelstorleken !
MVH
Ursprungligen skickat av Haleli
förstår jag inte varför vattenuppslammad ägg-gula,(som sjunker),skulle vara ett bra foder.
Du läste nog in lite mycket i mitt svar. Jag betraktar uppslammad äggula som nödfoder som man kan ta till om man inte har något annat hemma och inte orkar sätta en infusoriekultur. Det finns många alternativ som är bättre, men tråden handlade ju om just äggula.
Kommentar