Artemiarecept tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flora
    • February 2004
    • 22

    Artemiarecept tack!

    Hej. Jag vet att jag har läst hur man odlar artemia men jag kan inte finna det. Jag har ett Fjärilsciklidpar som åter igen ska till att romma och vill vara förberedd med maten. Tacksam för tips. Eller har någon något annat förslag på foder till småttingarna???
  • kema
    • December 2003
    • 43

    #2
    Jag har bara använt mig av en sån speciell kläckare som man häller äggen i och som sedan simmar in mot mitten där det är ljust. Funkar bra om man inte ska ha så mycket mat.
    Mvh Frida

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Varför inte testa med micromask, som är billigare och mera produktiva. En micromask blir till 400 000 till på 4 dygn, så det tar aldrig slut!
      Finns att köpa i många affärer, frågan är bara om de har det inne just nu, i denna säsongen=/

      Mvh malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Om du tar en 1,5liters petflaska och fyller med 1 liter vatten och en matsked grovsalt utan jod, och 2-3 kryddmått artemiaägg. Det är viktigt att du har kraftig genomluftning för att dom ska kläckas. Vilket tar ungefär ett dygn. Om du stänger av genomluftningen så samlas de nykläckta artemianauplierna på botten och kan lätt sugas upp med en hävert.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          lite lite salt va?.. eller bara jag?..
          (FAST JAG ANV. DYR FÄRDIG MIX) oj caps..(16G salt/½l vatten)
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • matzen
            • February 2004
            • 608

            #6
            Nej, det tror jag inte är för salt! Det är ett recept som jag har använt framgångsrikt under många år!
            To be or not to be a cichlidlover that´s no question

            Kommentar

            • Annika
              • January 2002
              • 2518

              #7
              Jag brukar använda en rågad matsked grovsalt utan jod till en liter vatten.

              //Annika

              Kommentar

              • Nicke Lilltroll
                • February 2004
                • 730

                #8
                När ska man börja mata med artemia? Mina palettyngel kläcktes igår. Jag vet inte om jag pallar hålla på med egen odling av artemia. Verkar ganska jobbigt tycker jag. Finns det inget annat man kan mata med som är likvärdigt? Eller finns det färdig artemia att köpa?
                720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                54 liter Paletter

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                Kommentar

                • Annika
                  • January 2002
                  • 2518

                  #9
                  Det finns något som heter Liquid fry på akvarieaffären som en vän till mig brukar köpa och mata sina guppy-yngel med. Liquid fry finns i olika storlekar och jag tror att det kan passa även till palettyngel.

                  //Annika

                  Kommentar

                  • Holmby
                    • February 2004
                    • 1118

                    #10
                    Nicke Lilltroll:
                    Om du har paletterna med sina yngel i ett väl ingånget akvarium så behöver du inte mata dem speciellt. De hittar mat på stenar, rötter och på bottnen.
                    Det fungerade iallafall utmärkt för mig. De växte fort utan speciell mat.
                    Jag försökte mata dem med "riktad matning", alltså spruta ut mat genom en slang mitt i stimmet. Men vad som hände då var att mina Sebrafiskar dök in i matmolnet, och det var ju inget bra eftersom ynglen då löpte större risk än matbrist..... Om du förstår vad jag menar.

                    Kommentar

                    • Nicke Lilltroll
                      • February 2004
                      • 730

                      #11
                      Jag tänkte också på det. Jag fattade inte hur de små liven skulle kunna hitta mat som knappt syns i det stora karet utan att de andra fiskarna åt upp det innan.
                      720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                      54 liter Paletter

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                      Kommentar

                      Arbetssätt...