Spirunlinafläckar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #16
    Det var betydligt större än jag sett förut. Väldigt underligt...hm.

    Jag kollade på din zoon nu och jag måste säga att det var ruskigt fin grupp "Red Rainbow" du har. Tråkigt med fläckarna, men det är väl inte på alla?

    Kommentar

    • Stelin
      • January 2004
      • 186

      #17
      Fläckarna finns som tur är inte på alla. Det är bara en som har så stora fläckar som bilden visar. Sen är där nog 1 eller 2 till som har någon liten enstaka fläck.
      Värre var det när jag fortfarande hade alla 61 kvar i min grupp. Då var där ungefär 10-15st som hade sådana här stora fläckar och på en del var dom tom några mm större och på 3-4 ställen på kroppen. Det såg för j-kligt ut.

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #18
        Har du sett något på avkomman?

        Kommentar

        • Stelin
          • January 2004
          • 186

          #19
          Nej.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Karoten-fläckar är ju reversibla, bara att sluta mata med karotenrikt foder så går de tillbaka hyfsat snart.

            Parasiterna har jag sett - de ser inte alls ut som de där stora pigmentfläckarna, utan de är små runda svarta prickar. Blanka torskfiskar, som t.ex. Kummel, är ett bra ställe att leta på om man vill se såna prickar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Stelin
              • January 2004
              • 186

              #21
              Azur:

              Vet du om räkor innehåller karoten?

              Kommentar

              • Tricella
                • October 2002
                • 1052

                #22
                Om jag inte missminner mig så innehåller räkskalen karoten...och det gjorde jag inte.

                Karoten är ett förstadium, ett s k provitamin, till vitamin A. i en vattenlöslig form, som måste intas via födan. Karoten finns av olika typer (karotenoider) i vegetabilier, främst i de vegetabilier som är gulaktigt röda eller starkt gröna. Eftersom kräftdjur lever på karotenrika alger, finns också karoten inlagrat i deras skal. Karoten förstärker de gula/oranga/röda färgerna och ger inga skador vid överdosering. A-vitaminet och karoten är instabilt och känsligt för värme, luftens syre och ljus. Vitamin A. och karotenrikt foder bör därför helst förvaras svalt och mörkt. Karoten finns i varierande mängd i olika råvaror, några som med fördel kan blandas in i ett fiskfoder är morötter, räkskal, den starkt mörkgröna sötvattensalgen spirulina, äggula och rött paprikapulver.
                Utdrag från denna artikel på ciklid.se:

                http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9004&LOPNR=2

                Kommentar

                • Stelin
                  • January 2004
                  • 186

                  #23
                  Då borde man kanske istället mata med Hikari cichlid staple en tid. Det är en pellets helt utan karoten eller andra "färgförbättrare".

                  Andra förslag?

                  Kommentar

                  • Tricella
                    • October 2002
                    • 1052

                    #24
                    Är det verkligen lämpat för herbivora (vegetabiliskt föda) ciklider och inte för allätare?

                    Kommentar

                    • Stelin
                      • January 2004
                      • 186

                      #25
                      Nej det är ju egentligen inte ett lämpligt foder.

                      Om det räckte med en räkmix utan spirulina för att få bort fläckarna är ju det bästa. Men jag har en bekant som också har problem med fläckar på sina fiskar, han har matat enbart med räkmix utan spirulina i ett par månader nu utan resultat.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Det är knappast räkorna som gett karotenfläckar, det är nästan säkert 1) spirulina i nån form, 2) karotenpulver, 3) nån grönsak som är fullproppad med karoten, typ spenat.
                        Räkor innehåller visserligen karotener, men mest är det nog astaxanthin, som inte lär skall kunna ge fläckar.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Stelin
                          • January 2004
                          • 186

                          #27
                          Azur:
                          Jag menade inte att räkorna hade gett pigmentfläckar(om du nu uppfattade det så). Utan att han gått över till en räkmix <u>utan</u> spirulina från att tidigare använt Räkmix <u>med</u> spirulina samt spirulina-torrfoder.
                          Mixen han använder innehåller varken spirulina eller något annat karoten rikt.

                          Men det kanske bara är mer tid som behövs innan fläckarna går bort, det verkar inte ju räcka med några månader.

                          (Han hade fått besked att det kan ta upp till 6 månader innan dom försvinner skrev han i ett mail till mig idag. Något jag kom på senare under dagen att jag också hört tidigare.)

                          Samma utfodring hade förresten jag med räkmix samt torrfoder med spirulina när mina fiskar började få fläckar. Kan det vara att det är kombinationen Räkmix-torrfoder med spirulina som gör att fläckarna kommer. Vad man läser om på utländska forum så är problemen med fläckar inte så stora och där matar man väl sällan med räkmix utan istället bara med spirulina-torrfoder.
                          Problemen är iofs kanske inte så stora här heller, vad vet jag...

                          Kommentar

                          • Tricella
                            • October 2002
                            • 1052

                            #28
                            Jag vet en del som enbart matar med Tropical´s Super Forte 36% Spirulina och aldrig fått spirulinafläckar.

                            Jag matar själv mina Malawi med detta i kombination med Räkmix och Tropical´s Malawiflingor. De visar ingen tendens till att få pigmentfläckar.

                            Däremot fick jag fläckar på mina Malawi av min räkmix då jag troligtvis överdoserade med Spirulinapulver. Jag kan inte helt säga att pulvret är skurken då jag även nu har det i min räkmix, men i en helt annan mindre dos än tidigare.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...