Odla svartmask (Lumbriculus variegatus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liggist
    • December 2020
    • 23

    Odla svartmask (Lumbriculus variegatus)

    Hej alla!
    Jag vill gärna få igång en odling av mask till mina corydoras, svartmask ska visst vara toppen.

    Men jag hittar praktiskt taget noll utbud i sverige när jag försöker hitta mask och liknande levande foder..

    Jag känner mig inte helt bekväm att leta mask i naturen, lätt hänt att jag får fatt i nåt helt annat..

    Letar någon annan här nyttodjur i naturen med avsikt att odla dem för fiskmat?

    ​​​​

    Vet ni nån stans i sverige som man kan handla levande svartmask?
    Eller kanske nån här som odlar själv och som kan avvara en liten klick mask?
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #2
    Akvarielagret i Stockholm, Bromma, har inte sällan levandefoder till salu. De har bl.a. blackworms som jag antar är det du letar efter. Det har dock under senare år varit en del leveransproblem med just dessa vad jag förstår, så det är bäst att ringa och höra vad de har inne innan du åker dit. Det brukar också finnas levande vita mygglarver och ibland tubifex och någon ytterligare sort.

    Bor du så att du kan ha regntunna ute på vår och sommar är ju annars det en möjlighet för att ”odla” egna mygglarver. Huruvida det är möjligt att odla blackworms hemma vet jag inte.

    Kommentar

    • liggist
      • December 2020
      • 23

      #3
      Jag har hittat enstaka butik i sverige som säljer, men då är det ca 200:- i frakt..
      Hittade samma mask på en tysk sida och bara 150:- i frakt, men då fick man beställa 3st paket @ ca 50:-/st som minimum-order..

      Så om någon odlar egna maskar i mina trakter (kronoberg, göteborg, karlskrona) så kommer jag gärna och byter till mig någon matsked mask.. :-)

      Men i väntan på ett mirakel så tänker jag gå ut o leta kolonier så snart det blir varmt nog, kan nog hitta en del intressant i våra egna våtmarker och vattendrag..

      Eventuella fynd planerar jag att skölja noga i akvarie-vatten, sedan placera i glassburkar och låta dem föröka sig ett tag.
      Om allt ser okej ut så kommer jag nog ta en liten mängd mask från den gamla burken och stoppa i en ny burk, låta den växa till sig i antal och repetera några ggr för att försöka bli av med oönskad skit och parasiter från naturen.

      Så det ser ut o ta lite tid att få fram mask till fisken, men allt som är värt att göras är ju värt att göra ordentligt... :-)

      Edit:
      Jag är ju inte ett dugg glad i myggor och skulle därför aldrig medvetet låta vatten stå och bli mygglarvhotell.. :-P
      Det är ju bara fästingar jag hatar mer....

      Men för att återgå till ämnet, jag behöver ha något som hamnar på botten då jag främst håller corydoras paleatus, pansarmal, som är botten-ätare.
      De äter ju gärna mask och dylikt som lever i bottensedimenten och jag är en inbiten Walstad-fanboy :-)
      Senast redigerad av liggist; 05 February 2024, 13:41.

      Kommentar

      Arbetssätt...