Etablera blackworms i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattguld
    • January 2014
    • 39

    Etablera blackworms i akvariet?

    Jag skulle vilja ha de där svartmaskarna som permanenta invånare i mitt akvarium men efter vad jag läst så varnas det hit och dit om att om maskarna plötsligt dör så förgiftar de akvariet. Är de väldigt känsliga eller varför skulle de plötsligt dö, allihopa, bara sådär?

    Och andra säger att det blir invasion av blackworms om man gör så men det låter ju som när folk får problem med ohyressnäckor - att det är övermatning som är problemet snarare än "ohyran"?

    Andra säger att de fått med andra typer av maskar som etablerat sig i karet när de matat med blackworms. Är de vanligt? Och hur undviker man detta på bästa sätt isåfall?

    Karet de ska bo i är fullproppat med växter, har sandbotten och massor med rötter och stenar så jag tänker att tillräckligt många maskar skulle klara sig undan hungriga fiskar iallafall.

    Är det något speciellt/annat man bör tänka på om man vill etablera blackworms i akvarier med fisk? Vilka är riskerna?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag tror inte man kan hålle ett bestånd av blackworms i ett akvarium med fisk, dem ringlar runt för mycket och blir uppätna tror jag. Du får nog ha ett eget kar till dem i så fall.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Finns massor på YT att få inspiration ifrån https://www.youtube.com/watch?v=Xc6bTJQiE0k
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kattguld
        • January 2014
        • 39

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Jag tror inte man kan hålle ett bestånd av blackworms i ett akvarium med fisk, dem ringlar runt för mycket och blir uppätna tror jag. Du får nog ha ett eget kar till dem i så fall.
        Vad tråkigt. Jag har fattat det som att de gräver ner sig delvis i substratet och gömmer sig helt när fiskar närmar sig om de får en chans att göra det. Att ha ett eget kar till dem (mer än under karantän då) är jag inte så intresserad av.

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1027

          #5
          Ursprungligen postat av Kattguld
          Vad tråkigt. Jag har fattat det som att de gräver ner sig delvis i substratet och gömmer sig helt när fiskar närmar sig om de får en chans att göra det. Att ha ett eget kar till dem (mer än under karantän då) är jag inte så intresserad av.
          Hur bra maskarna klarar sig beror mycket på vad du har för fisk i karet.

          Kommentar

          • Kattguld
            • January 2014
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av stefanr72

            Hur bra maskarna klarar sig beror mycket på vad du har för fisk i karet.
            Jag vill främst ha dem med nanofisk. Allra helst i ett 112 liters med en Dario dario, ett stim galaxy danios och dvärgrasboror. De två förstnämnda jagar ju aktivt så det är väl det som skulle kunna ställa till det för maskarna då, men de har inte utrotat några andra småkryp i karet utan mumsar lagom verkar det som.

            Jag vill även ha dem i ett 30 liters där jag bara tänkt ha en dario dario. Men det kanske blir på tok för liten yta för maskarna att komma undan på även om jag försöker inreda det maskvänligt?

            Jag tänker att jag kan ju alltid testa men vill gärna höra om andra gjort så som jag tänkt och hur det funkade för dem.

            Kommentar

            • Al G

              • August 2022
              • 29

              #7
              Dom överlever bra om du har grusbotten. Jag matade min fiskar och grodor med flera gånger med levande blackworms i vintras, men slutade efter priset på dem dubblades. Jag får fortfarande upp ett par varje gång jag slamsuger botten vid vattenbyten. Har du grusbotten går dom lättar av och dubbleras på så sätt. Det är så man odlar dem.

              Kommentar

              • Kattguld
                • January 2014
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av Al G
                Dom överlever bra om du har grusbotten. Jag matade min fiskar och grodor med flera gånger med levande blackworms i vintras, men slutade efter priset på dem dubblades. Jag får fortfarande upp ett par varje gång jag slamsuger botten vid vattenbyten. Har du grusbotten går dom lättar av och dubbleras på så sätt. Det är så man odlar dem.
                Tack för svar, vad kul att höra!

                Kommentar

                • Zombivarg

                  • December 2015
                  • 249

                  #9
                  Kattguld- har du någon projekttråd? Ser att du skriver att du har Dario dario.
                  Jag är intresserad av dario dario och även dario tigris och undrar om du vill berätta om dom.
                  Vilka fiskar har du ihop med dario dario?
                  Jag har ett 248L kar och tänker ha bla en trio Apistograma skulle även vilja ha ett par med dario dario eller ett par med dario tigris. Tror du att det skulle funka?

                  Tycker det verkar intressant det här med blackworms så det är kanske något man ska prova på längre fram.

                  Kommentar

                  • Kattguld
                    • January 2014
                    • 39

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zombivarg
                    Kattguld- har du någon projekttråd? Ser att du skriver att du har Dario dario.
                    Jag är intresserad av dario dario och även dario tigris och undrar om du vill berätta om dom.
                    Vilka fiskar har du ihop med dario dario?
                    Jag har ett 248L kar och tänker ha bla en trio Apistograma skulle även vilja ha ett par med dario dario eller ett par med dario tigris. Tror du att det skulle funka?

                    Tycker det verkar intressant det här med blackworms så det är kanske något man ska prova på längre fram.
                    Hej! Ursäkta för sent svar! Nej, jag har ingen projekttråd.
                    Jag är tveksam till att det skulle bli så bra för darion? Dario darion är ju väldigt liten (2 cm) och äter helst bara levande och de jagar på ett sätt där de står och stirrar på bytet en bra stund innan de beslutar sig för att hugga så det gäller att det antingen inte finns några andra fiskar som är snabbare på maten än dem eller att akvariumet är ordentligt moget och proppfullt av småkryp. Räklingar funkar som mat också så man kan ha en räkkoloni med dem t.ex. Honor är rätt svåra att få tag på (säg att av 100 st i akvarieaffären kanske en eller två är honor om man har tur) så det kan ta ett tag att hitta en. Så var det för mig iaf. Dessutom så kan odominanta hanar se ut som honor så man kan tro att man äntligen hittat en grå liten hona men sen färgar han ut när han kommer ifrån resten av hanarna.

                    Jag har dem bara med fiskar i samma/mindre storlek (galaxydanio och dvärgrasboror) så jag vet inte hur de funkar med större fisk, tigrisen blir ju iaf lite större så det kanske funkar bättre? Jag har noll erfarenhet av dvärgciklider öht så jag kan inte säga så mkt alls om det eg.

                    Hos mig är dariosarna iaf väldigt obrydda över allt, tuffa, nyfikna och smyger omkring konstant på jakt efter kryp. Jättetrevlig fisk! Hanen blir rätt ilsk när han vaktar ägg, vilket min har gjort sen jag tillslut lyckades få tag på en hona så honom ser jag inte så mycket av längre men när han var själv var han framme mycket. Men jag planerar att flytta ut alla fiskar förutom dem ur 112 liters karet och bara ha dariosarna där själva istället i en liten koloni för det kommer nog bli bättre. Får se hur det funkar!

                    Skickar med bra länkar med info om dario dario.
                    Senast redigerad av Kattguld; 09 December 2023, 02:05.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...