Plocka egna blad och torka till räkor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Kekki
    • April 2021
    • 6

    Plocka egna blad och torka till räkor.

    Har köpt sk Valnötsblad till mina räkor, men kostnaden är så hög för några stycken i påsen.
    Jag vet var det finns sådana blad, men tyvärr mitt i trafikled, så att säga. Skulle
    tänka mig att de har ett innehåll av gifter, eftersom växter städar avgaser.

    Vilka sorters blad kan jag själv plocka och torka? #räkor #foder #blad
  • snikke

    • December 2007
    • 135

    #2
    Man kan nog plocka vad som helst i stort sett. Kanske enklast på hösten/vintern när de ramlat ned och redan är torra och fina. Men det finns säkert kvar om de ej multnat än. Har samlat ihop ett litet förråd som jag plockar från.

    Kommentar

    • Anne Kekki
      • April 2021
      • 6

      #3
      Tack för svar
      Har en dunge bakom höghuset här med många trädsorter. Vet att det finns torra löv där, så jag får ta en kasse och gå och se.
      Eklöv lägger sig gärna och ligger torra , så att säga. Vill nog torka dem i ugnen ändå, så småkryp dör.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj!
        Du kan plocka blad, eller hela stänglar, av Brännnässla. Häng stänglarna tills de är kruttorra - sedan repar du av bladen, mortlar eller kör dessa i en miixer så att ett fint pulver bildas.
        Kanonkäk till räkor... och till dig själv.

        Kommentar

        • Anne Kekki
          • April 2021
          • 6

          #5
          Skrattar gott
          Tyvärr bor det mycket hundar här, så de nässlor jag ser är, så att säga markerade av hanarna.
          Men jag ska kika i dungen, typ kliva in en bit, så finner jag nog Nässlor som ej hundarna har varit på, så att säga.
          Tack för ditt svar

          Kommentar

          Arbetssätt...