matförgiftade fjärilsciklider???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scoooob
    • July 2003
    • 102

    matförgiftade fjärilsciklider???

    hej!
    för några dagar sedan kom jag hem från en tvåveckors semester. Då var min ena fjärilsciklid död och den andra simmade med konstiga fenor.
    Jag tycker att fiskarna har klarat sig mycket dåligt tidigare när de har fått semestermat (2-veckors) och tänkte denna gång att jag köper ett annat märke och i stället sådana som räcker 3-4 dagar. Jag bad de som kollade till fiskarna att låta dem vara utan mat nån dag emellan när dessa fodertabletter tagit slut och mata med flingor den dagen för att nästa dag lägga i en ny fodertablett.
    På dagen innan jag skulle åka på semester lade jag i en tablett på prov. Jag tyckte redan då att den ena fjärilscikliden simmade konstigt och var blek.
    Kan det ha varit något fel på maten? Cikliderna har aldrig varit sjuka förut och trivts alldeles utmärkt. De andra fiskarna är det inget fel på. Vattenvärdena är bra och jag bytte vatten 3-4 dagar innan jag åkte.
    Nån som vet???
    Tack på förhand.
  • duboisi
    • January 2003
    • 28

    #2
    Jag gissar på övermatning..
    Har aldrig haft någon till att mata mina fiskar på semestrar. Det beror på att få vet hur de ska bära sej åt och häller i halva burken när man har t ex en granne som ska mata.. de klarar sig upp till 2 veckor utan mat!!!

    //arvid
    levande foder rockar

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Övermatning ochså är fjärilcikliden känslig och vill gärna ha rätt varmt,den kräver ochså frysfoder för att komma till sin rätt.Jag önskar lycka till med resten av fisken.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • paletten
        • January 2004
        • 95

        #4
        fiskar kan klara sej i 2 veckor utan mat du behöver inte ha semestermat men gör ett vatten byte innan fråga dina grannar om dom kan mata lite ge dom instucktioner så dom inte matar för mycke och tycker synd om dom :P
        112*multissar* kommer blåneon senare!

        540L *lamprologus calvus black pearl*
        *Neolamrologus Kiku Splendens*
        *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

        adda msn Gramse_one@hotmail.com

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Mät upp mat och lägg i små "enportions"-högar så dom vet hur mkt dom ska mata...

          Kommentar

          Arbetssätt...