20 min?!?!-mata discus..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anton J
    • March 2004
    • 40

    20 min?!?!-mata discus..

    Hejsan! Sitter och läser om discus på www.discusfish.nu ///
    http://www.discusfish.nu/d034.aspx

    Citerat från sidan:

    ''När man matar diskus så matar man vad som ätes upp inom 20 minuter. Man försöker att variera sitt foder, mata med torrfoder, levande, fryst etc. Annars är det risk för bristsjukdomar.''

    Ska man ge dom mat för 20 minuter? Huh!, det blir en hel del för 12 -14 fiskar.

    väldigt tacksam om någon kan tala om för mig hur lång tid matningen ska ske på för discus.

    /Anton
    /160 liters sällskap
  • Anton J
    • March 2004
    • 40

    #2
    Ingen som vet?
    Ni som har discus, hur lång tid tar det för era fiskar att äta upp?
    Hur många gånger per dag matar ni?

    Jättetacksam för svar!

    /Anton
    /160 liters sällskap

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      Jag brukar mata mina discusar i en halvtimme. Om du inte har tid med 20 minuter så ska du nog inte skaffa discus.
      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • Anton J
        • March 2004
        • 40

        #4
        Jag har tid, jag vet att att hålla discus tar en hel del tid.
        Jag tänkte bara att för andra fiskar säger man ju 2 minuter!
        Det är en hel del skillnad...

        Någon skrev 5-10 minuter så det är svårt att veta vad som är rätt.

        /Anton
        /160 liters sällskap

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #5
          Om man vill att discusarna ska växa bra, så ska de få mycket mat.
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          • Anton J
            • March 2004
            • 40

            #6
            Föresten, din den där ''supersmidiga'' slamsugare. Byter den och fyller på vatten samtidigt eller? Eller tömmer du först och fyller på efter att du har tömt?

            /Anton
            /160 liters sällskap

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Jag tömmer först med den, sen vrider jag i en ventil så fyller den.
              Det tar 5 minuter för mig...
              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • Anton J
                • March 2004
                • 40

                #8
                Jaha, men jag fattar inte...
                Tömmer du med hävertprincipen? Och sen så kopplar du bara på den på en kran och fyller på??

                Så gör jag fast med trädgårdsslang.

                /Anton
                /160 liters sällskap

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  #9
                  nej, jag kopplar den i kranen, sen så sätter jag på kranen, då har jag en ventil som gör aå att det bli ett sug. Alltså har jag kopplat i den i kranen och låter kranen vara på. Då suger jag men häverten. Sen så vrider jag på ventilen så att den stänger en lucka så att det inte rinner genom, utan i slangen och ner i karet . Lite krångligt att förklara men men,....
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • Wrongprincess
                    • July 2002
                    • 186

                    #10
                    Lämplig måltid för en fullvuxen discus 1x1 cm räkmix per discus en gång om dagen. För ungdiscus 0,5cmx0,5 cm räkmix per måltid 3-4 ggr om dagen. Sug bort överbliven mat efter ca 20-30 minuter. Man lär sig hur mycket man ska ge per måltid så man slipper slamsuga efteråt varje gång. Torrfoder får man pröva sig fram. Ligger det kvar på botten efter 20 minuter så är det för mycket och bara o ta fram slamsugen. Använder oxå en Aqua-in Aqua-out slang (kostar ca 600kr). Suget i kranen ger häverteffekten.
                    Vuxna discusar delvattenbyte 30% var tredje dag. Ungfiskar varannan dag så mycket som behövs. ca 30%
                    /En discustoka!

                    Kommentar

                    • Anton J
                      • March 2004
                      • 40

                      #11
                      Hajen_89, tack för svaren! Nu fattar jag..

                      Wrongprincess, 3 gånger kan jag klara av att mata. Dock inte slamsuga efter varje måltid, men man lär sig väl mängden.

                      Läste att det räckte att slamsuga 2 ggr/vecka och i ett kar upp mot 450 liter eventuellt bara 1 gång vecka, det måste gällt vuxna fiskar.

                      Hade tänkt ha en 10-12 ungfiskar i ett 450 liters kar med ett fluval 404 och ett innerfilter 3+ eller 4+.
                      Det blir svårt att resa bort verkar det som, hur gör ni när ni reser bort?

                      Tacksam för svar

                      /Anton
                      /160 liters sällskap

                      Kommentar

                      • Linus Skärbring
                        • January 2004
                        • 96

                        #12
                        så wrongprincess du menar alltså att har man 13 st ungdiskus ska man totalt mata ca 26 cm2 frysfoder om dagen?

                        Kommentar

                        • Wrongprincess
                          • July 2002
                          • 186

                          #13
                          Ca 19 cm2 om man enbart skulle matat med räkmix fast det beror på hur stora fiskarna är då räknar jag på ungfiskar som är 6-8 cm lr större. Man bör dock variera fodret!!!
                          Jag har ett antal ungdiscus och vuxna discusar och det går åt en liten platta räkmix varannan dag... 25% av en platta per måltid 2 ggr om dagen sen matar jag med torrfoder, levande myggisar övriga måltider. Oxhjärtat matar jag med 2 måltider per vecka enbart till ungdiscusar. Köper den som är i kuber. Det går åt ungefär en platta i månaden av oxhjärtat.
                          Är de väldigt mätta så brukar jag hoppa över en eller ett par måltider i veckan. Då slukar de allt nästa gång man matar så slipper man slamsugningen efter matningen.
                          Vuxna discusar får bara mat en gång om dagen antingen räkmix lr torrfoder. Straxt innan lek får de levande myggisar.

                          Pyttesmå ungdiscusar är en helt annan femma. De får Tetramin baby pulver från början lr nykläckt artemia. Delvattenbyte varje dag.
                          Från de är ca 10 örings storlek börjar jag med räkmixen & oxhjärtat. Fast pyttelite uppblött i en äggkopp som jag suger upp med en hosmedicindoseringspruta och sprutar in i akvariet. 3-4 sprutor om dagen per kull. Delvattenbyte på kvällen och på morgonen. Pust orkar inte skriva mer...

                          Ett tips är att lära sig göra egen räkmix. Det blir billigare i längden och man vet vad de får i sig. Nu är jag ganska lat av mig när det gäller att tillverka maten så jag köper färdiga plattor. Har ju så mycket delvattenbyten och annat att stå i...
                          /En discustoka!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...