Levande foder.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnesb
    • February 2018
    • 5

    Levande foder.

    det här kanske inte är rätt forum men jag har tre stycken eldbukssalamandrar. En är ca 3cm och en ca 8cm och en där emellan. Jag har läst att dom ska äta levande föda men samtidigt står det att dom inte får äta för stora bitar för då kan dom få förstoppning och dö. Det står även att man kan klippa maskar i små bitar men det är jag inte jätte sugen på. Finns det något levande foder som är lagom stort för dom? Dom har 1/3 land och 2/3 vatten.

    Jag köpte levande black Worms i butiken där jag köpte eldbukssalamandrarna men dom är jätte jätte små och har läst att det är jätte bra foder när dom är små men inte sen. Därför söker jag nu efter nått levande foder som passar för deras storlek eller olika för dom olika storlekarna. Tänkte försöka börja mata dom med en slags pincett så jag ser att den lilla får i sig mat också.

    Tacksam för svar
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Om du odlar mjölmaskar (väldigt enkelt) så kan du välja ut larver av precis den storleken du vill ha.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av Tyko
      Om du odlar mjölmaskar (väldigt enkelt) så kan du välja ut larver av precis den storleken du vill ha.
      Ja dessa är jättelätta att odla, och bra som foder, möjligen litet väl proteinrikt.

      Men en VARNING!
      Det är även alldeles för lätt att då dessa mjölmaskar att sprida sig till livsmedlet i skafferiet. Under mina tonår odlade jag sådana hemma, och morsan var inte glad alls när hon tog fram mjöl ur skafferiet för att baka, och inte blev glädjen större då det visade sig att även cornflaksen och müsslin koloniserats av dessa djur... När sedan mina vandrande pinnar annekterat pelargoniorna blev jag ivägsänd på internatskola, i Kalifornien.....

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Ja man får se till att ha en tät låda, jag kör med ett finmaskigt nät fastlimmat över ett tillskuret hål i en plastlåda.

        Kommentar

        • Agnesb
          • February 2018
          • 5

          #5
          Okej tack, då får jag läsa på om dom.

          Kommentar

          Arbetssätt...