Balansera matning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Balansera matning?

    Hej!
    Jag har ett akvarium med några få platys som inte vill växa. Har en liten gosse som är kanske 1,2 cm som inte har växts sig större sen han flyttade in i och några andra som inte heller växer sig större.

    Börjar fundera på om jag matar förlite? Hade problem tidigare med att jag matade för mycket och fick en massa problem med nitrit (eller nitrat, har dålig koll på vilken som är den farliga)
    Just nu matar jag en nypa varje dag som tar de en halv minut att äta upp. Har även någon dag utan mat i veckan.

    Eller kan det vara något annat som gör att de inte vill växa sig större?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Visst kan du öka matningen något - kanske inte mer mat varje gång utan snarare kanske ibland 2 ggr om dagen. Sedan är det absolut inte säkert att det hjälper för det finns ibland genetiska fel på vissa fiskar så att de helt enkelt växer dåligt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Okej, tack! Ja jag börjar tro att det är något sådant, ingen av de från samma affär blir speciellt stora. De andra har växt till sig rejält. Får bli lite fler matningar per dag nu framöver för att se om det får igång tillväxten.

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Hej!
        Är bara nyfiken på hur det gick med storleken på dina fiskar?! Jag vet 5 dagar är ganska litet sedan du skrev ditt senaste inlägg, men kanske blev det någon förändring
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Det är lite svårt att se... Den minsta är fortfarande väldigt liten såklart men har en känsla att den kanske kan vara lite lite större! Men kan vara jag som hoppas en massa också
          Haha, har även 3 dagar gamla yngel i karet nu (äntligen lite överlevare!) och då blir ju de små fiskarna automatiskt lite större, haha.

          Kommentar

          • SlöjstjärtsTösen
            • February 2016
            • 131

            #6
            Jodå! Blev nyfiken så fångade in en av de mindre och mätte. Den minsta är 2-3cm så det är ca 0,5 cm mer än för en vecka sen! (Är det ens en rimlig storleksökning eller bara önsketänkande?)
            Men den har fortfarande inte fått någon "mage" och den bakre fenan har fått en alt mer framträdande konstig böj så börjar tro att den är lite defekt också som Kjell påpekade att de kunde va

            Kommentar

            Arbetssätt...