Röda mygglarver, bra el dåligt???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Så det måste va olika för olika människor.
    Självklart är det olika för olika människor - det gäller för alla allergier.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erika Larsson
      • January 2004
      • 133

      #17
      Att de inte informerar i affären när man köper de röda mygglarverna.. ibland har man ju barn u huset när man matar, tack för informationen nu åker de ut!

      Kommentar

      • onkyo
        • November 2003
        • 136

        #18
        Röda inehåller enligt min förpackning från glada fisken;

        protein 6,6%
        fett 1,0%
        Kolhydrater 1,2%

        /C
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

        Kommentar

        • mz791117
          • December 2003
          • 62

          #19
          Till Erika
          Dom är inte så farlig som det låter, har matat röda mygg i tio år och har inga problem.
          Om du har använt dom innan, så kan du nog forsätta med det.
          mata mindre om du är rädd istället
          Gör inget till värre än det är...

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=185026

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Så här skrev Ola Svensson i ett annan tråd på Zoopet angående röda mygg
            "En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Flora
              • February 2004
              • 22

              #21
              Jag gjorde misstaget att prova lite röda mygglarver. Alla mina fullvuxna guppys dog utom 2 hanar. Jag kan inte finna någon annan orsak än just dessa röda mygglarver. Guppyna blev slöa och så svällde de upp och dog. Ingen annan av mina fiskar mådde dåligt... Har svärdbärare, neontetror, platy, bilbuk, pleco, fjärilsciklider... Aldrig mer kommer jag att testa detta!

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #22
                Jag har matat mina fiskar, främst Praktbotior, men Röda mygglarver till och från. Givetvis tvättar jag händerna efteråt, det står ju på förpackningen.

                Ang. näringsvärde i Röda mygg vore det kul om någon oberoende test. Det finns ju lite olika fabrikat och vissa verkar innehålla mer än dubbelt så mycket vatten än andra!

                Kommentar

                • mats41
                  • February 2004
                  • 593

                  #23
                  Bra till dom flästa sällskapsfiskarna men ej till malawi och tanganyikaciklider.
                  Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...