Appistogramm och foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • juha001
    • March 2004
    • 73

    Appistogramm och foder

    Hej,
    tänkte börja med appistogramma, har läst här på webben och i ciklidboken, men undrar om appistogramma kan matas med räkmix?
    Hls
    /Jürgen
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    visst kan dom det
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • juha001
      • March 2004
      • 73

      #3
      tack för svaret, kom på att de tydligen heter apistogramma, men vad gör det?
      /Jürgen

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej juha001 !

        Apistogrammor föredrar Tex.Röda,svarta,vita mygglarver,artemia,cyclops,bananflugor mm före räkmix.Nu behöver ju inte ett foder vara bra bara för att fiskarna äter av det,och åt andra hållet spelar det ju inte heller någon roll hur bra och näringsriktigt fodret är-om fiskarna inte äter av det !
        Nu kan du säkert få dina Apistogrammor att äta räkmix men det finns andra foder som uppskattas mycket mer av dem.Omväxling är alltid bra.
        Räkmix är enligt min uppfattning inte ett passande foder för Apistogrammor.Basreceptet ger för låg proteinhalt, nästan obefintligt fettinnehåll, och massor av kolhydrater som bl.a. Apistogrammor inte kan utnyttja som energikälla.
        Lycka Till !
        Lisa

        Kommentar

        • juha001
          • March 2004
          • 73

          #5
          Ursprungligen skickat av Haleli
          Hej juha001 !

          Apistogrammor föredrar Tex.Röda,svarta,vita mygglarver,artemia,cyclops,bananflugor mm före räkmix.Nu behöver ju inte ett foder vara bra bara för att fiskarna äter av det,och åt andra hållet spelar det ju inte heller någon roll hur bra och näringsriktigt fodret är-om fiskarna inte äter av det !
          Nu kan du säkert få dina Apistogrammor att äta räkmix men det finns andra foder som uppskattas mycket mer av dem.Omväxling är alltid bra.
          Räkmix är enligt min uppfattning inte ett passande foder för Apistogrammor.Basreceptet ger för låg proteinhalt, nästan obefintligt fettinnehåll, och massor av kolhydrater som bl.a. Apistogrammor inte kan utnyttja som energikälla.
          Lycka Till !
          Hej,
          tack för svaret. Jag får mitt nya 300ltr akvarium på måndag.
          Du menar levande mygglarver, artemia man kläcker själv och fryst cyclops, eller hur? Hur får jag ta i bananflugor? Hur är det med torrflingor, och i så fall vilka?
          Hls
          /Jürgen

          Kommentar

          • tep
            • March 2004
            • 77

            #6
            Jag undviker levande foder till mina apistogramma. föredrar helt klart fryst. (då undviker man massa sjukdommar mm.) Räkmix funkar bra till apistgramma, men om du gör en egen så skippa oxhjärtat, det är för kraftigt för de flesta apistogramma..
            tep

            Kommentar

            • Haleli
              • August 2003
              • 413

              #7
              Hej juha001!

              Levande och frysta mygglarver,levande och fryst artemia,samma med cyclops.Det kan vara lite si och så med aptiten på torrfoderflingor.
              Duplarin granulat har fungerat hos mig.Bananflugor är nog ingen hit om du har akvariet i din bostad.Själv har jag en källarlokal så det blir inte lika känsligt om lite flugor rymmer där.Prova med olika foder så ser du ju rätt snart vad de gillar.
              Lycka Till !
              Lisa

              Kommentar

              • Haleli
                • August 2003
                • 413

                #8
                Hej tep !
                Och vilka sjukdomar skulle fryst foder inte kunna förmedla ???(om man har otur),
                Det råder delade meningar om det kan jag upplysa dig om !
                MVH
                Lisa

                Kommentar

                • juha001
                  • March 2004
                  • 73

                  #9
                  Ursprungligen skickat av tep
                  Jag undviker levande foder till mina apistogramma. föredrar helt klart fryst. (då undviker man massa sjukdommar mm.) Räkmix funkar bra till apistgramma, men om du gör en egen så skippa oxhjärtat, det är för kraftigt för de flesta apistogramma..
                  Hej,
                  om man tittar på
                  http://www.fohrman.se/akvarium/artikel_visa.asp?NR=202
                  så finns inget oxhjärta i den, har du ett annat recept?
                  Sedan vore det intressant att veta vilka apistogramma du har och vad du tycker om dem och vilka erfarenheter du har.
                  Hls
                  /Jürgen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...