smådjur i hö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    smådjur i hö

    jag har hört att man kan för smådjur att mata fiskarna med om man lägger hö i vatten ett par dagar.
    hur gör man för att mata fiskarna med det?
    häller man i det vattnet med djuren i akvariet?

    har också hört att man kan ställa ut en balja på våren och få massa mygglarver.
    samma fråga där, häller man i det vattnet i akvariet eller håvar man upp larverna och släpper i akvariet.
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Hö-småkrypen: Det är infusorier som bildas, passar som mat för yngel upp till de är stora som nyfödda guppisar. Infusorierna äter bakterier som äter av höet. Går också bra med torkat bananskal istället för hö. För att mata med dem, häll lite av vattnet från hö-burken i akvariet och fyll tillbaka i burken med akvarievatten. När det luktar så att du inte vill hälla det i akvariet så släng bort det. Om yngelakvariet är stort är det svårt att få tillräcklig koncentration av infusorier från en höinfusion.

    Har för mig att du odlar paletter just nu, min erfarenhet av dem är att de ynglen hellre "betar" än äter frisimmande mat, prova stoppa lite hö direkt i akvariet (obs bara LITE, högst 10 strån), tyng ner det med en sten så kan de beta på det. Palettyngel är annars så stora så de kan äta större mat än infusorier som förstafoder.

    Kommentar

    • Dutten
      • December 2003
      • 183

      #3
      hur gör man med mygglarverna då?

      Kommentar

      • jimmy
        • February 2003
        • 222

        #4
        håva upp ur baljan,spann eller vad du nu har

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Här kan du läsa lite mer om encelliga-djur som man kan mata med...

          http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=698

          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • Dutten
            • December 2003
            • 183

            #6
            Ursprungligen skickat av jimmy
            håva upp ur baljan,spann eller vad du nu har
            så man ska inte hälla i vattnet ifrån baljan direkt i akvariet?

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Nej, du skall inte hälla i vattnet. Mygglarverna är stora nog att kunna håvas med en vanlig fiskhåv. Och då slipper du hälla i vattnet från spannen (som är fullt av bakterier och annat äckel). Det vore opraktiskt att hälla i vattnet om du fångar mygglarver i myrar. Det är normalt väldigt surt.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Dutten
                • December 2003
                • 183

                #8
                borde man kanske skölja håven med larverna innan man släpper i dom då?
                när är det dags att ställa ut baljan?

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Skölja larverna eller att låta dom simma i friskt kranvatten ettv tag är en bra idé.
                  Myggorna lägger sina ägg på sensommaren/hösten, så sätt ut baljan i augusti. Men det förutsätter att det finns gott om mygg där du bor, och då kan det vara enklare att fånga larverna i närmsta göl/damm.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...