Matningsproblematik!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage
    • January 2004
    • 165

    Matningsproblematik!?

    Hej!
    Har 10 st neontetror, ett par kakaduor och en liten ancistrus.

    Problemet är väl hur man ska få alla fiskar att äta(utan att vissa äter ihjäl sig)?
    Om jag matar med flingfoder så äter tetrorna snabbt som attan vilket medför att kakaduorna blir utan(de har väl fått nån smakbit nån gång)..
    Om jag matar med röda mygg så äter alla fiskar(utom malen) men förra gången så trodde jag att tetrorna skulle spricka.. dom äter ju "som hästar" medan kakaduorna är lite försiktigare..
    I och med att karet är nystartat(1 mån) så vill jag inte mata så mycket..

    Hur brukar ni göra?? har nån haft detta problem??
    Vill ju inte mata ihjäl tetrorna och inte att kakaduorna ska gå hungriga..
    Dessutom så verkar malen ha ätit ALLA alger(som jag sparat ihop 3 veckor) på några dagar.. Kan han äta Nutrafin(fodertabletter) eller måste han ha rena algtabletter?

    Lät som en ganska lång fråga men jag vill bara ha några matningstips

    Mvh//Mage
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    1 Om du har en ancistrus så mata inte för ofta med mygglarver eftersom att dem kan få bukvattenssot
    2 mata malarna me tex brysselkål
    3 mata resten av fiskarna me tex räkmix

    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      jag har kakaduayngel tillsammans med massa guppy i ett kar, för att se till så alla får mat tar jag nåt frysfoder som är smått, t.ex. bosmider, löser upp det i vatten & häller det lite här & där i karet..alla kommer äta av det & alla kommer få i sig nåt..kombinerar ibland med lite flingfoder som flyter på ytan så att vissa är där & äter medans andra äter av de små bosmiderna som åker omkring.
      malen matar du med nån sorts maltabletter som du kastar i ett tag efter att du släckt t.ex. nutrafin går säkert bra, kolla bara så att det är lite mer "grönt" innehåll i dem. nån ärta utan skal kan du ge malen ibland med, det brukar de gilla.
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Mage
        • January 2004
        • 165

        #4
        Tack tack!!

        Kommentar

        Arbetssätt...