Hur få öronål/pansarål att äta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hustigern
    • February 2003
    • 5

    Hur få öronål/pansarål att äta?

    Har haft en öronål ett par dagar men fortfarande inte fått den att äta. Har försökt med mysis, flingfoder och tubifex enligt tipsen här på sajten, men han simmar bara omkring och verkar frustrerad. Som om han känner lukten av maten, men inte ser den. Han kan simma rakt igenom "mysismolnet" och om han bara öppnar munnen så får han i sig, men det gör han inte. Är det för smått? Har någon ett tips? Har tyvärr inte några småfiskar som han kan jaga.

    Nu ska jag försöka med bitar av vanlig räka enligt djuraffärspersonalens tips...

    /Anneli
  • ShadowDawn
    • August 2003
    • 313

    #2
    Mina äter det mesta från flingfoder till algtabletter, men de älskar räkor och blir alldeles tokiga av frysta röda mygglarver.

    Om du ändå inte kan få den att äta så kan du prova med levande foder som levande mygglarver, maskar, småfisk etc
    Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

    Kommentar

    • Hustigern
      • February 2003
      • 5

      #3
      Tack för svar. Det är bara som om han inte förstår att det är mat... Han verkar helt klart intresserad av lukten (eller vad det nu är han känner) för han märker när det är matdags.

      Räkan i småbitar verkade inte intressant alls. Nu har jag iallafall varit och köpt några guppy. De är kanske i största laget men vi får väl se om det fattas någon i morgon bitti. Om inte annat blir det väl smått av dem så småningom.

      Var får man tag i levande mygglarver så här års? Finns det i affärerna? Själv har jag bara håvat upp dem i vattentunnan i trädgården hittills, men det gör ju säsongen aningens begränsad.

      De som nämnt öronålarna här på forumet pratar om "dem". Har alla fler än en? Är det rentav så att de trivs bäst i par, eller kan min gå bra ensam också? Ja, helt solo i akvariet är han ju inte, men har ju ingen ålkompis.

      /Anneli

      Kommentar

      • ShadowDawn
        • August 2003
        • 313

        #4
        Min öronål har i allafall en kompis och de brukar ligga brevid varandra i en grop under pumpen.

        Du har rätt i att levande mygglarver kan vara svåra att få tag på så här års, men vad menar du med att guppysarna är i största laget?
        Har du en jätteliten öronål eller?
        Min största öronål har i allafall slukat fisk bra mycket större än en guppy...
        Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

        Kommentar

        • Hustigern
          • February 2003
          • 5

          #5
          Det kanske bara är jag som är larvig med storleken på guppysarna. Ålen är 25-30 cm och guppysarna 3-4 cm. Jag tycker de ser lite stora ut för ålens mun, men jag har ju å andra sidan inte lyckats få se honom äta ännu, så det kanske går bra.

          Frysta mygglarver funkar iallafall inte, det blev som med mysisen, han hade huvudet mitt i ett "moln" men öppnade inte munnen.

          Det får bli att se om det finns några kompisar kvar i affären på måndag, och sen fixa lite pytte neontetror eller nåt. Om guppysarna nu inte går åt inatt. Jag håller tummarna för det.

          Kommentar

          Arbetssätt...