Hur länge räcker det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Hur länge räcker det?

    Ska ju imorgon gå och hämta hem en Kampfiskhane och då ska jag ju köpa flingfoder till honom..undrar bara hur stor förpackning man ska köpa? Vill ju inte lägga ut 40kr för en burk om burken tar slut på två veckor..då verkar det ju vettigare att inhandla en STOOOOOR burk på en gång som går på 200kr.

    Någon som vet hur länge en flingfoderburk räcker till en fisk? Om man nu köper en jätte stor burk,kan man mata fisken med det tills bäst-före-datumet, eller blir maten dålig efter ett tag?

    "..Just keep on swimming.."
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    #2
    Hej,

    ska du bara ha fodret till en fisk så kommer det att räcka läääänge. Iallafall till en kampfisk. Köp en liten burk är mitt råd.

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

    Kommentar

    • Millie
      • August 2003
      • 293

      #3
      En rätt liten bruk räcker länge till bara en fisk. Dessutom håller inte fodret hur länge som helst, så köp inte en jätteburk som du använder i flera år. Fodret tappar i näringsinnehåll redan när det gått ett par månader efter att man öppnat burken. Tänk också på att bäst före-datum gäller oöppnade burkar, inte öppnade.

      Kommentar

      • Millie
        • August 2003
        • 293

        #4
        "liten bruk"?? liten BURK ska det vara och inget annat!

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Humm, de flesta kampfiskar gillar bara röda mygg, men det är bara min lilla erfarenhet.
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • ia2004
            • January 2004
            • 286

            #6
            Jag vet att vissa Kampfiskar är väldigt kräsna när det kommer till mat,så man får väl hoppas på det bästa..
            Hur mycket röda mygglarver bör man ge en Kampfisk/dag? Har hört ett rykte om att röda mygglarver är dyra,stämmer det?
            "..Just keep on swimming.."

            Kommentar

            • supersunk
              • January 2004
              • 351

              #7
              Röda mygglarver är inte alls dyra. Jag köper mina för 30kr/paket ungefär. Och till en fisk räcker en sån kaka jättelänge...
              400: Jordätare (uppstartsfas)
              50: Asien
              25: kampfisk

              Kommentar

              • Millie
                • August 2003
                • 293

                #8
                Min kampfisk äter glatt allt som serveras: artemia, svarta och vita mygglarver samt även flingfoder. Prova dig fram, så ser du vad han tycker om. Lite kan man behöva truga också, han kanske inte tar flingfoder första dagen utan det kan ta ett par dagar innan han accepterar flingorna.

                Men några röda mygglarver får inte min kampfisk i alla fall, vad han än tycker om den saken! Prövade det en gång, och även om fiskarna gillade maten visade det sig genast att sambon var megaallergisk. Han tog en liten bit och slängde ned och den korta beröringen gjorde att han fick fullt med kliande utslag på fingarna. Själv vågar jag inte ens peta på röda mygg efter det, jag har redan så många allergier och vill inte ha en till...

                Kommentar

                Arbetssätt...