Kan man mata med räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannapanna
    • January 2004
    • 50

    Kan man mata med räkor?

    Kan man mata med räkor, dvs döda, frusna, skalade räkor till firrarna (molly, neontetror)?
    Vad rekommenderar ni förutom vanligt flingfoder?
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Pröva med att mata med frusfoder som omväxling, typ röda mygglarver, det är godis för fiskarna
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      ja det kan man. dock ska man ha i åtanke att färdigkokta räkor i princip inte innehåller någon näring.

      och det är nog inte någon kanonmat till dina fiskar.
      fish r friend

      Kommentar

      • Buckshot
        • February 2003
        • 456

        #4
        Slopa röda mygglarver.
        Många fiskar äter dom visserligen men dom är starkt allergiframkallande.
        Svarta mygglarver däremot ska visst inte vara så farliga.
        Det bästa frysfodret är artemia.
        Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

        Kommentar

        • Rebecka
          • September 2003
          • 561

          #5
          Jag har relativs stora ciklider. Matar dom med pellets och kompletterar vissa dagar med mygglarver, mysis och just frysta räkor! Detta gör deras magar lite mättare än med tex mygglarver som egentligen är alldeles för smått för att mätta mina ciklider. Matar även med rå fisk ibland.

          Så varierat som möjligt är det bästa för fiskarna.
          Men om du inte vill sitta och fördela räkorna i minimala bitar åt dina fiskar så rekomenderar jag tex artemia, mysis, eller mygglarver.
          Mysis är jättesmå räkor som även mina neontetror får in i munnnen. Passar nog bra till dina

          http://underwatergarden.blogspot.com


          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

          Kommentar

          • bubbis
            • February 2003
            • 425

            #6
            Har haft problem med att få en av mina discusar att äta granulat. Det enda den ätit under snart två månader är just finfördelade räkor. Hoppas dock att den börjar äta något annat för det är lite omständigt att varje dag klippa ned räkan i små bitar. Kosten blir väldigt ensidig, vilket inte är bra. Men om dina fiskar äter flingfoder borde de få i sig alla näringsämnen de behöver.

            Kommentar

            Arbetssätt...