Hungriga firrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morsan
    • August 2003
    • 285

    Hungriga firrar

    När jag läser på forumet så sägs det att maten ska försvinna på ett par minuter, annars övermatar man. Våra krakar får, vad jag tycker, lagom med mat.Men vad gör man med gamiga firrar? Kan det vara så att jag matar mina stackare för lite? Så fort det rör sig utanför glaset så skockas hela skaran och väntar på mat. Om det trillar i en rejäl squashskiva så blir det kalabalik, om röda mygglarver åker i så kokar vattnet också. Även om det "bara" är tråkigt flingfoder så blir firrarna så glada så de stänker på vattenytan.
    Hur i hela fridens dar avgör jag när utfodringen är lagom, utan onödig övergödning i vattnet??????

    Det ska väl tilläggas att jag normalt matar morgon och kväll.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


    msn: sonya2@hotmail.com
  • ernst
    • October 2003
    • 54

    #2
    Vid för mkt. käk kan fiskarna få fettlever.
    Att dom skockas är helt normalt det gör dom ALLTID=friskhetstecken.
    Låter som 2 ggr/dag är lagom, och efter hand kommer man underfund med matningen beroende på hur grumligt vattnet är osv. MEN som alltid ska man inte övermata vilket i förlängningen leder till mera alger, snäckor etc.
    Kar:540 l.
    10 st. corydoras paleatus albinos.
    4 st. corydoras adolfoi.
    22 st. kejsartetror.
    2 st. dvärggurami.
    2 st. nanochromis transvestitus.
    5 st. mix-scalare.
    3 st. ancistrus malar (varav en sk. "hifin").
    1 st. clown pleco.
    1 st. rot. hexenwels(RIP).

    Kommentar

    • morsan
      • August 2003
      • 285

      #3
      Hmm.. med andra ord kan jag vara lite kallsint och låta dem flockas då.. Jag har inga alger eller snäckor (med yngelkaret undantaget) men ganska mycket gojs i botten som jag suger upp när jag byter vattnet.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


      msn: sonya2@hotmail.com

      Kommentar

      • MikaelE
        • December 2003
        • 350

        #4
        Det är bättre av mata lite för lite än för mycket.
        Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
        Skriv gärna kommentar!

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Mitt akvarium är överfyllt i väntan på överflyttning och fiskarna flockas som en hel armé mot mathålet vid matdags. De hoppar, plaskar, stänker vatten på mig och skapar sådana "svallvågor" att hälften av flingfodret jag har i börjar sjunka innan de har börjat äta av det. De är omättliga, ser alltid ut som om dom inte har fått mat på en månad, detta oavsett hur mycket jag matar. Därför har jag börjat ta bort båda täckglasen vid fronten och sprider ut maten längs med långsidan, så det sprider sig över en större yta. Brukar mata rätt varierat med olika typer av flingfoder, röda mygglarver och räkor. Då och då skär jag till lite större räkbitar som fiskarna inte kan svälja hela utan får simma omkring och ta några tuggor av resten av kvällen, de verkar uppskatta att ständigt ha något att tugga på. Vegetabiliska depotfoder i pelletsform som man ger malarna som kosttillskott brukar också få fiskarna sysselsatta en lång stund, även om det bara är sugmalarna som under natten lyckas suga i sig innehållet. Därvid undviker man övermatning (tror jag i alla fall). Det där snacket att man inte ska ge mer mat än fiskarna kan äta upp under två minuter är oftast en omöjlighet att beräkna, då i alla fall mina fiskar gladeligen skulle kunna käka upp 1/4 burk under den tiden. Så man får väl gå på fingertoppskänsla och se hur mycket smått oätät foder som virvlar runt i vattnet, blir det mycket sådant har man nog övermatat. Att du snabbt får mycket gojs i sanden brukar vara ett tecken på just övermatning, vidare så tror jag att du ska slamsuga högst ett par gånger om året, för att inte förstöra den viktiga biologiska bakteriefloran i sanden. Men det är bara min lilla åsikt. Andra kanske säger tvärtemot. Ha´re så bra Morsan ;-).
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          Arbetssätt...