Matdags=)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Matdags=)

    Hej!
    Ska man mata en mal (plecostomus, ancistrus) 1 ggr per dag, eller är det för ofta? Tänkte börja mata mina med en bit kurka per dag, som jag har förvällt, så att de växer lite fortare. Dessutom har 2 st av mina malar försvunnit!!!=(
    troligtvis för att de fick mat lite för sällan...
    Kommer de att äta upp maten, eller kommer de vara för mätta?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Beror på hur stor malen/malarna är och hur stor gurkbit du lägger ner. Du får kolla hur fort det går åt och fiska upp rester så det inte förpestar vattnet. Men ge den/dom lite omväxling. Gröna ärtor som du tinar och klämmer ur skalet gillar dom nog. Du kan testa zuccini och en brysselkålshalva. Dessutom någon spirulinatablett ibland. Om du har problem att andra firrar äter upp det kan du mata när det är släckt, eller "gömma" maten bakom någon sten eller rot eller peta in det i en grotta. Men håll koll så det inte ligger och ruttnar.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Hittils har jag matat med tetra tabimin, gurka, ärtor och räkmix, 1/2 räkor, 1/2 ärtor. Men jag har inte matat regelbundet, utan ibland kanske det var 1 ggr i veckan och ibland kanske det var 3 ggr i veckan osv. Men nu ska de få regelbundet=)

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • MikaelE
        • December 2003
        • 350

        #4
        Se bara till så malen inte föräter sig. Det verkar som om algerna mätter väldigt bra för ibland när jag slänger halva algtabletter mår han riktigt dåligt och det ligger ofta mycket avföring bredvid. Om du har stort akvarium kan det vara så att algerna räcker.
        Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
        Skriv gärna kommentar!

        Kommentar

        Arbetssätt...