pyttesmå vita "helikoptrar"?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    pyttesmå vita "helikoptrar"?!?

    Hej! Kom just hem efter en veckas sememster med katt och fiskvakt. I mitt ena kar där jag släppte ner mina köpta guppyyngel ( upptäckte först inte de små djuren) såg jag senare något som är litet vitt runt och vad jag sett ( mycket svårt att se) har två små "armar" som sitter längst upp och gör att djuret ser ut som en "helikopter".De simmar med ryckiga rörelser mest upp och ner, och verkar ligga mycket vid ytan Detta karet var en smula eftersatt. Där var döda ruttnande växtdelar ( som jag nu tagit bort) och det var litet gulnat. Vad jag helt enkelt undrar är, vad kan det vara för små djur som flyttat dit? Guppyhonan som gått där är utfodrad med vita mygglarver, men det lär väl knappast vara de som fått ungar...Hmm, skumt! Om någon har någon aning om vad det kan vara och om de duger till levande föda och hur man i så fall kan få dem att föröka sig och leva vidare, skriv gärna svar!

    Nina
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Vattenloppor finns t.ex. här:
    http://www.miljolare.no/data/ut/bildearkiv/index.php?or_id=1839&bi_id=711&gruppe=1833
    Det finns en sort som heter "moina" som lär gå bra att odla, har dock inte provat själv.

    Kommentar

    • marcus_swe
      • July 2003
      • 483

      #3
      Har sett nån enstaka vattenloppa o mitt kar med. Små maskar på ca 5 mm duker upp imellanut också.. Nån som vet ved der ät för några? Kanske finns nån bra sida om små "kryp" som dyker uöpp i våra akvarium?

      Kommentar

      • Nina Falkestav
        • November 2002
        • 359

        #4
        Attans oxå! Det är klart att när det väl dyker upp något som kan användas som foder i akvariet, så är det inte odlingsbar förmodligen...*suck* nåja, jag tänkte göra ett litet experiment och har därför fyllt på en del av "helikoptervatnet" i pet flaskor för att se om man eventuellt kanske mööööjligtvis kan få de små konstiga varelserna att föröka sig på något vis...Någon som har någon som helst aning om vilken sorts miljö vatten loppor vill ha för att föröka sig? Finns det något generellt eller är det olika för alla arter? Vill de ha salt i vattnet? vad skall de matas med?

        Hoppas det är någon som vill hjälpa mig i detta lilla experiment!*Skratt*
        Nina

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          jag tycker inte det låter som daphnier alls, däremot en "hydra" av något slag..
          dessa är rovdjur och har "lätt" ihjäl små ynger, inget att leka med..
          har troligtvis kommit med i vita mygglarvs instoppningen...
          ALLT levandefoder dör av salt!.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen skickat av MagicFingers
            jag tycker inte det låter som daphnier alls, däremot en "hydra" av något slag..
            Nja, hydror simmar inte, och de har 8 st tentakler, inte 2.

            Jag tippar att det som sagt är antingen en copepod, t.ex. Cyclops:
            http://www.wsg.washington.edu/images/copepod.gif
            eller en cladocer, t.ex. Daphnia:
            http://www.naturegrid.org.uk/biodiversity/invert/graphics/daphnia.jpg
            dvs nåt av de små kräftdjur som brukar kallas 'vattenloppor'.
            De finns i de flesta akvarier, i större eller mindre antal. De går att odla, men det är nog svårt att få några större mängder av de här arterna. Vissa copepoder kan anfalla och äta upp mycket små fiskyngel, men annars är det ofarliga djur.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag glömde ju - en väldigt bra sida för den som vill hitta info om smådjur:
              http://www.myhq.com/public/h/a/harbard/
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                artemia dör väl int av salt?? dem ska ju gärna ha lite salt i vattnet när man odlar dem...
                mvh/Glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...