Inget att göra åt bleka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cattis
    • May 2003
    • 115

    Inget att göra åt bleka fiskar?

    Jag har ett akvarium med malawiciklider (mbunas), och har alltid matat dem till till största delen med räkmix, då och då också ett speciellt foder för fiskar som lever av grönt. Nu är det så att jag alltid tyckt att mina fiskar varit färgglada, men när jag tittade i en akvariebok häromdagen så såg jag några rödzebror som nästan var knallröda - de var otroligt fina! Mina är oranga, och enligt boken så blir de färgstarkare om de får mycket spirulina - i det fallet hade de matats enbart med räkmix sedan de var små. Nu till min fråga: är svag färg ärftligt (med tanke på att jag nästan enbart matat dem med räkmix under det året jag haft dem så borde de väl färgat ut annars?) eller är det så att den kritiska perioden, då man bör mata med lämpligt foder för att de ska färga ut, är under "uppväxten" och att mina fiskar då kanske bara blivit matade med torrfoder i affären innan jag köpte dem och det är därför de är - och alltid kommer att vara - bleka oavsett hurdant jag matar dem nu? Eller matar jag dem för ensidigt med bara två sorters foder?

    Cattis
Arbetssätt...