artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alva
    • May 2003
    • 434

    artemia

    hej hej, jag har sökt lite efter trådar här på zoopet om hur man bygger en artemia kläckare. jag har ingen petflaska och vill ha den så snabt som möjligt, så jag tänkte att man kanske kunde bygga en av en plastbunke???? tips!!!
    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">
  • soetiz
    • October 2002
    • 377

    #2
    det mest går nog bra att använda som artemiaodlare. så länge du har nått som luftar, håller en konstant temperatur och har salt i vattnet så kläcks de! sen hur du löser resten är upp till dig.
    Det är ju en fördel om burken kan ligga i akvarievattnet, för då håller sig tempen bra!

    Jag såg en tråd för länge sen då en kille hade tagit en pajform och ställt den under lysrör. tex på diskbänken. jag testade det. och det fungerade bra. men jag tror kläckningsprocenten är högre om man gör som jag skrivit ovan!
    lycka till!
    Simma lugnt!

    Min zoon:
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      gå ner till några zooaffärer & se om de har några artemiakläckare hemma, av t.ex. märket hobby. de funkar utan lust och har en liten sil dit artemian simmar när den är kläckt..väldigt käck!
      det är en rund burk med lock, & ett hål i locket för silen.
      kostar mellan 100-200 kr.
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • snicke
        • March 2003
        • 118

        #4
        Om du bara behöver en liten mängd, kan du kläcka den i en plastmugg. Ställ plastmuggen på eller bredvid belysningsrampen, för att höja temperaturen. Lös upp ett par tsk salt och häll i ca ett halvt kryddmått artemiaägg (rör om vattnet så de flesta sjunker). Ingen luftning behövs, det blir ganska bra kläckningsprocent ändå. Om det är en genomskinlig plastmugg, kan ljusranden under belysningsrampen användas för att artemian ska samlas. Den fångas sedan upp med en plastpipett och kan sprutas ner direkt i akvariet. Vips, klart.

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Att bygga eller att köpa...Det ä frågan...;-)

          Länk på artemia kläckare

          http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=108750&t=temartic_e
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            1.Köp en låda gräddbullar (Smarry är perfekt för ändamålet) och ät upp dem.
            2.Måla låda & lock svarta.
            3.Blanda artemiaägg, vatten och salt. Rör om ordentligt.
            4.Sätt (utan lock) under en lampa.
            5.Då artemian kläckts sätts locket på. Fäll upp den lilla fliken på locket. Artemiorna söker sig mot ljuset. Sug upp dem med en 50-milliliters spruta (sårspruta/kateterspruta) - bra precision.

            Kommentar

            • hgus
              • July 2003
              • 221

              #7
              Ursprungligen skickat av cecilia
              Sug upp dem med en 50-milliliters spruta (sårspruta/kateterspruta) - bra precision.
              Det där ska jag prova, men jag undrar om man kan köpa sådana där plastsprutor på apoteket? Helst inte i 50-pack då...

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Det enda man kan få tag på utan recept på apoteket är 5ml doseringspruta som är gratis. Den är till för att medicinera flytande medicin till spädbarn.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  ett tips..lägg en hundring på en artemiakläckare..jag har 2 st som jag startar varannan dag.. funkar toppen, har alltid levande artemia!
                  väldigt lätta att använda...
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Jag kan bara hålla med JR. Men när jag använde receptet som stod i bruksanvisningen så blev det väldigt låg kläckningsprocent på artemian. Jag tror det var typ 3 teskedar salt och vatten upp till linjen. När jag istället använder 3 matskedar och vatten upp till linjen så får jag lika hög kläckningsprocent som med petflaskemetoden fast med mycket mindre slabb.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      50 ml sprutor kan man antingen be någon vårdanställd knycka på jobbet alt. skaffa hos veterinär. Det är samma slags sprutor som man använder vid tvångs/sondmatning av t.ex. sjuka kattungar. /Cecilia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...