zuchini?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    zuchini?

    Hej
    Efter att ha irrat runt på forumet ett tag har jag snappat upp att vissa mata sina ancistrus med zuchini. Verkar värt att prova men skall man ge dem den rå eller förväld?
    Andra förslag till extramat jag läst om är gröna ärtor, brysselkål och banan. Vad säger ni om det? Funkar det? Och vad skall jag hitta på som inte de andra fiskarna hinner äta upp först? Tack på förhand!
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Jag kör med rå. Tyckte det blev för slabbigt när man förvällde den. Om du vill kan du ta väck "kärnhuset", det kan slabba lite.
    Ärtor ock brysselkål funkar nbra, tänk på att skala ärtorna. Banan vet jag inte, tror inte det är någon höjdare.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      kört lite med banan.. det försvann, mer vet jag inte...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        tja, båda ancistrus och platy gillade uppenbarligen zuchini. Tack för tipsen!
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • Helena S.
          • March 2003
          • 280

          #5
          Mina fiskar diggar gurka. Dom äter upp allt utom skalet. Sallad slinker ner det också, det är tydligen godare än akvarieväxter.
          -Helena S.

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            skalen försvinner med efter ett tag, bara att lämna det i karet =)
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • Millie
              • August 2003
              • 293

              #7
              Jag brukar ta en tjock skiva squash (1-1½ cm) som jag kokar i exakt 5 minuter. Då blir den lagom kokt för att sjunka på egen hand när jag lägger i den i akvariet, men inte för kokt så att den löser upp sig. Kokar man den längre blir den helt upplöst och läskig! Jag brukar också skära squashskivan i 4 delar och ta bort kärnhuset innan jag lägger i den, annars petar fiskarna bara bort kärnorna själva så att de ligger och skräpar i akvariet.

              Det här "receptet" är i alla fall det bästa min ancistrus och eldstjärt vet... De äter upp hela squashen, med skal och allt.

              Kommentar

              • hgus
                • July 2003
                • 221

                #8
                Mina fiskar (ättlingar efter JR:s... ) älskar också zuchini, jag lägger i min rå under min rot (liksom en grotta där den flyter upp i taket och ligger kvar), det är alltså ancistrus och endler och dessutom visar mina dvärggurami intresse...

                Men jag undrar en sak, jag får lite mjölkvit färg i akvariet ibland, och jag har en kä'nsla av att det beror på zochinin, någon som har liknande erfarenheter?

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  • May 2003
                  • 1831

                  #9
                  ja matar mina malar me sallad
                  Med vänlig hälsning
                  Alexander

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    Kan bli algblomning av zuccinin.. testa & skär bort kärnhuset, det yttersta på zuccinin är lite fastare.. är du säker på att inte lite bitar ligger kvar & ruttnar nånstans?
                    en gång stannade en pump för mig när jag hade stoppat i zuccini..då va det som en vit soppa i karet på morronen..såg inte ens fiskarna..verkar som om för dålig cirkulation också kan få vattnet att bli vitt när man slänger ner zuccini?
                    jag har iallafall inga problem med det längre, mina zuccini försvinner till 100%.
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • hgus
                      • July 2003
                      • 221

                      #11
                      Ursprungligen skickat av JR
                      Kan bli algblomning av zuccinin.. testa & skär bort kärnhuset, det yttersta på zuccinin är lite fastare.. är du säker på att inte lite bitar ligger kvar & ruttnar nånstans?
                      en gång stannade en pump för mig när jag hade stoppat i zuccini..då va det som en vit soppa i karet på morronen..såg inte ens fiskarna..verkar som om för dålig cirkulation också kan få vattnet att bli vitt när man slänger ner zuccini?
                      jag har iallafall inga problem med det längre, mina zuccini försvinner till 100%.
                      Ja, min försvinner också helt och hållet. Den vita färgen brukar komma efter några timmar, möjligen upp till ett dygn, och försvinner (tillsammans med zuchinin...) efter ytterligare något dygn eller två. Nu är akvariet helt klart igen, exempelvis. Jaja, det är väl bara att leva med, men jag ska prova att ta bort kärnhuset nästa gång.

                      Förresten har jag inte tillstymmelse till alger i akvariet, de är duktiga de där ancistrusarna! Dessutom har de väl lite hjälp av snäckkolonin...

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Jag får också en vit ton på akvarievattnet ibland när jag matar med Zuccini, har även fått ett akvarium mjölkvitt när pumpen stannat. Det finns helt klart ett samband med cirulation och det vita... se till att pumpen är fullfräsch och att inte lägga skivan i "cirkulationsskugga" så är risken minimal att det händer.
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...