Räkmix skitar ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • technofish
    • October 2003
    • 61

    Räkmix skitar ner?

    Jag gjorde min första räkmix igår och matade mina ciklider med det,mixen gjorde så att det såg ut som en snöstorm i akvariet,ska det verkligen skita ner så mycket eller har jag gjort något fel?
    Kanska ska man ha i mer gelatin så att det binder bättre?

    Tacksam för svar!

    Technofish

    540L Malawi & Tanganyika

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    köpt räkmix skitar ner lite, men inte på det viset du beskriver så något har du nog gjort galet
    fish r friend

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Det blir samma sak för mig nu på min första hemmagjorda räkmix. Jag hade extra mycket gelatin i men det verkar som att jag ska ha mer. Nästa gång ska jag nog kolla på något recept och inte göra på känn.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • aquafirren
        • May 2003
        • 130

        #4
        Samma sak händer mig. Jag frös in mixen direkt efter att jag har lagt dem i en påse det kanske man inte ska göra. Jag tror jag läste nånstans att man ska låta dem stelna ett par timmar först i kylen innan man frös in dem.

        mvh
        Mi

        Kommentar

        • Mats Bruér
          • August 2002
          • 282

          #5
          Jag har gjort ett par gånger till mina diskusar nu enligt recept härifrån, har bara blandat i lite vitfisk men det skitar inte ner speciellt mycket, men är däremot väldigt omtyckt
          Mats
          720 diskus
          540 diskus
          www.discusklubben.dk

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag frös in mixen direkt efter att jag har lagt dem i en påse det kanske man inte ska göra.
            Helt riktigt konstaterande - så skall man absolut inte göra.
            Se t.ex. Räkmix-receptet i Zoopets foderavdelning.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Då är det samma fel jag också gjort.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • TLindome
                • October 2003
                • 107

                #8
                Halloj
                Gjorde enligt receptet i helgen och det var mycket omtyck av ALLA fiskar.
                Men det skitade helt klart ned.
                Fick tips idag om att använda fryst hackad spenat istället för ärtor.
                Tipsaren menade på att det är ärtornas koncistens som är problemet till att det "mjölar" med akvariumet.
                222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Jag använde majs.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • TLindome
                    • October 2003
                    • 107

                    #10
                    Ok, ärtor och majs.....känns ungefär lika "mjöligt" men säkert lika gott och nyttigt.
                    Det gäller väl för oss människor att inte hitta på för mycket som dem inte är vana vid.
                    Ärtor, majs och spenat tillhör ju knappast vegetationen under ytan vare sig i Amazonas eller i Afrika.
                    222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Jag gjorde räkmix idag för första gången efter recet här ifrån zoopet och det blev perfekt. Ändå frös jag ner den direkt och använde lite mindre gelatin. Hittade fiskvitaminer i droppform i en zooaffär. Det måste väl vara bra? Kanske bättre än fågel och smådjursvitamin t o m?
                      Men var hittar man zip-påsar? Kollade på Claes Olsson men dom hade bara 3 l.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        ärtor och majs.....känns ungefär lika "mjöligt" men säkert lika gott och nyttigt.
                        Ärter, majs, spenat..... eller vad det nu kan vara. Oavsett vilket så är det inte lika nyttigt för alla fiskar.
                        Sammansättningen på fodret beror ju på vilka fiskar man har och deras behov. Det ursprungliga räkmix-receptet skrev med algätande malawi och tanganyika i åtanke och de vill ha fiberrikt foder. Ärter innehåller mycket fibrer, om majs, räkor etc. gör det vet jag inte men det är saker man bör ta reda på innan man uppfinner nya blandningar. Kanske har man fiskar som inte behöver fiberrikt foder och då använder man lämpligen ett annat foder än ärter som innehåller de "egenskaper" som de fiskar man har behöver.

                        Hittade fiskvitaminer i droppform i en zooaffär. Det måste väl vara bra?
                        Det är säkert utmärkt.

                        Men var hittar man zip-påsar?
                        Brukar finnas där man köper kontorsmaterial.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell



                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Zip-påsar bland kontorsmaterial. Perfekt! Det hade jag inte kunnat gissa. Tack så jättemycket för snabbt svar.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • davidmon
                            • September 2003
                            • 62

                            #14
                            Använd "Agar Agar" iställetför gelatin, då agar agar är från växtriket istället för djurriket som gelatin är. Finns att köpa i asiatiska affärer. typ samma verkan som gelatin för övrigt. Sen ska inte räkmixen skita ner lite så eventuella yngel kommer åt den oxå?
                            Mesonauta insignis,Cryptoheros sajica, Panaqolus maccus
                            Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=204614

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Jag använder Clas Ohlsons fryspåsar med blixtlås, perfekt storlek tycker jag.
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...