För mycket frysfoder???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    För mycket frysfoder???

    Jag har börjat köra en hel del med frystorkat foder, och fiskarna och växterna mår bra, problemet är bara att det har börjat synas att det lägger sig en hel del smuts på botten. Detta "problem" hade jag inte innan, kan det bero på att fiskarna inte äter upp allt som kommer i karet, eller är detta något som är normalt när man ofta matar med frysfoder?

    En annan fråga. Kan det finnas några nackdelar med att mata med för mycket olika foder, och relativt ofta med frysfoder???

    I dagsläget ser matsedeln ut som följer:
    Måndag = Röda mygglarver
    Tisdag = Standard flingfoder (ev tillsammans med maltablett)
    Onsdag = Svarta mygglarver
    Torsdag = Färgflingfoder (ev tillsammans med maltablett)
    Fredag = Vita mygglarver
    Lördag = Svarta mygglarver
    Söndag = Svartamygglarver

    Några gånger har jag även stoppat i några enstaka små "ciklidkulor".

    Anledningen till att jag kör svarta 3 gånger i veckan är för att om möjligt stimmulera fiskarna till lek...
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    du behöver inte göra upp nån matsedel.. jag kör i lite vad jag känner för..ibland ditt, ibland datt.. mina fiskar leker ofta & de för i huvudsak frysta artemia..
    vad är det för smuts, är det frysta mygglarver så matar du aldeles för mycket, vattnet blir dåligt & de kommer knappast & leka..
    är det skit så har du kanske för dåligt filter + att du matar för mycket.
    i vilket fall låter det som om du matar lite för mycket varje gång!
    ta nån dag i veckan då du inte matar alls, så filtrena får jobba ikapp sig lite..det mår bara fiskarna bra av.
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #3
      Ahh...det var ju ingen dum ide att ta en "vilodag" en dag i veckan så att vatten och filter får lite vila.
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      • Michael Legnér
        • January 2002
        • 467

        #4
        Hmmm...frystorkat foder är inte samma sak som fryst foder. Tubifex brukar vara fyrstorkat.

        Jag skulle säga att du ger dem alldeles för mycket fryst foder. Jag har slutat med fryst foder för att det verkar skita ner vattnet så mycket. Har dessutom lägre (eller nästan inget) näringsvärde heller i förhållande till bra fling- och tablettfoder.

        Mina pansarmalar har lekt sedan jag slutade med fryst foder. Det gjorde de inte innan. Därav kan man ju inte dra slutsatsen att det skulle vara dåligt med fryst foder, men det verkar inte heller vara nödvändigt.
        /Micke
        Mitt akvarium

        Kommentar

        • Michael Legnér
          • January 2002
          • 467

          #5
          Ja just ja, glömde att skriva att jag bara matar typ varannan dag.
          /Micke
          Mitt akvarium

          Kommentar

          • Patrik_växjö
            • July 2002
            • 2046

            #6
            Jag matar bara med fryst foder och mina fiskar leker konstant ändå!
            / Patrik /

            Kommentar

            • Datate

              • August 2003
              • 620

              #7
              Jo, mina leker dom med. Nu har jag iofs väldigt lättlekta fiskar (Thomasi och Nigera Red), men endå. Senast för 5 mnuter sedan upptäckte jag att mina NR vallade sina yngel...jag som inte ens märkt att dom lekt...bara varit ovanligt aggresiva... Mina Thomasi började leka då jag började med svarta mygg, och ett av paren vallar sina yngel just nu... Detta började när jag började mata med svarta mygg, men jag skall börja skippa en dag i veckan för å se vad som händer i karet.
              MVH /Erik

              "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

              Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

              Kommentar

              Arbetssätt...