Mat i 200 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Mat i 200 l


    Hej! Har just fixat mitt 200 l, lagt i gamla fiskarna och skaffat några malar, totalt 6 fiskar. (ska ta det lugnt i början).
    Jag har matat normalt de 2 första dagarna, men har hört att man ska mata lite, så jag ska mata mindre nu...
    Problemet är att fiskarna inte vågar komma upp till ytan och ät, utan stannar bara på botten. Min lejonhuvudsciklid hinner knappt få fatt i maten, eftersom malawisarna äter upp den. Någon som har bra tips om hur man skulle kunna få ner maten till hans nivå. (den kommer bara ner om man matar normalt, så att de andra inte hinner äta upp allt)
    Det har fungerat att blötlägga granulaten, men man måste ändå använda en hel del mat. Några bra tips?

    (ska mata mindre de närmaste veckorna, så att bakterierna hinner bli många!)
    Björn Forsberg
  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    #2
    hmm. jag vet inte med dina ciklider. men jag brukar finfördela maten lite för att så mycket som möjligt ska hinna sjunka innan ytfiskarna har ätit upp allt.
    Är inte detta en japan?

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Humm, jo jag kan tänka mig att det är svårt. Hade samma problem med en kampfisk förut, denna han inte med att äta för alla små guppys och tetror käkade upp all mat innan han kom upp till ytan. Det man kan göra är att mata med frysta mygglarver och med hjälp av tex. en pincett köra ner små bitar till den "drabbade" fisken. Annars råder jag nog dig till att inrätta ett eget litet akvarium för fisken, eller ge bort den, då problemet förmodligen kvarstår tills fisken dör av hunger och stress eller ålder.
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      Arbetssätt...