Kräsen diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    Kräsen diskus

    Tja
    Jag har skaffat just diskus och det har gått en dag sen dess. Dom simmar och letar mat överallt, men när jag ska mata dom med "diskuspellets" så tittar dom bara på det. Ska jag vänta och slut ge mat några dagar och pröva igen senare? Dom älskar oxhjärteblandning, men dom ska ju ha varierad kost så....
    Dom är ca. 7-8 cm.
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • Peter
    • January 2002
    • 196

    #2
    det brukar vara svårt att få discus att äta pellets men varför ska du mata dem med det? enda fördelen är om du åker bort och har en foodtimer, annars är räkmix det absolut bästa du kan mata dina discus med.
    matar du dem med oxhjärta så får de mycket sämre färger men de växer något fortare.
    /Peter

    Kommentar

    • Slan11
      • June 2003
      • 316

      #3
      du kan göra samma sak med pelletsen som du gör med räkmixen, mal ner det i en matbredare lr liknande och blanda ut det med gelatin, så brukar det funka. (har jag hört) har du ditt kar inrett förresten?
      1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Ursprungligen skickat av Peter
        det brukar vara svårt att få discus att äta pellets men varför ska du mata dem med det? enda fördelen är om du åker bort och har en foodtimer, annars är räkmix det absolut bästa du kan mata dina discus med.
        matar du dem med oxhjärta så får de mycket sämre färger men de växer något fortare.
        Håller tyvärr inte med. Att vänja sina diskus vid pellets har nästan bara fördelar. Pellets är en snabb väg att medicinera sina fiskar. Lös upp lite medicin eller vitaminer i ett glas med lite vatten
        Släng i pellets o de suger upp detta. Mata sedan.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Peter
          • January 2002
          • 196

          #5
          ok, det var något nytt för mig, jag antar att du testat det själv många gånger med lyckat resultat?
          annars så är jag emot medicinering oxå, har du lyckats få dina discus så sjuka så du inte kan reparera skadan med salt så....
          ja då är det inte bra.
          /Peter

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            matar du dem med oxhjärta så får de mycket sämre färger men de växer något fortare
            Jag tror inte de får sämmre färger men oxhjärta ger lte mer fett som inte är så bra.

            Tycker du ska sluta mata i ett par dagar och sen ge de pellets som är ett utmärkt bas foder. Varera sen med räkmix, artemia och oxhjärta om du vill.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Ursprungligen skickat av Peter

              annars så är jag emot medicinering oxå, har du lyckats få dina discus så sjuka så du inte kan reparera skadan med salt så....
              ja då är det inte bra.
              Jag är också i princip emot medicinering, men i vissa fall kommer man alltid dit att det är nödvändigt. Men om du tittar på min profil så ser du att jag en del diskus, och min strävan är givetvis inte att få dom sjuka
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                • May 2003
                • 1831

                #8
                tja, dom har blivit lite mer intresserade nu när dom börjar bli hungriga.
                tackar!!!
                Med vänlig hälsning
                Alexander

                Kommentar

                Arbetssätt...