När mata dom och hur, med vad??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    När mata dom och hur, med vad??

    <font face="Comic Sans MS">På fredag bär det äntligen av för inköp av mina fösta fiskar
    Har flingfoder och tänkte inskaffa mygglarver senare.

    I karet (112L) tänkte jag ha:
    *Guppy
    *Någon form av Tetra
    *Ancistrus
    *Siam. Algätare

    Nu till mina frågor:

    * Ska man mata dom när lampan är tänd eller släckt?

    * Ska Ancistrus ha tabletter, o i så fall när ger man dom (Mörkt/Ljust)? Och hur många/mycket ska man ge per gång?

    * Hur många ggr om dagen ska man mata? Har hört 1 eller 2 ggr?

    * Hur ofta ska man variera med t.ex. mygglarver?

    * Vad exakt äter Siam. Algätare (förutom alger) Är det tabletter eller flingfoder som gäller?

    * Ska man mata dom redan första dagen eller vänta ett dygn?

    Många frågor kanske, men det är ju bättre att veta INNAN firrarna flyttar in

    Tacksam för svar snarast

    Mvh. Sara</font id="Comic Sans MS">
    Man lär så länge man lever
  • grodanboll
    • January 2003
    • 44

    #2
    <font color="blue">
    Hej

    Vi matar fiskarna när det är tänt. På kvällen räcker att mata, eller morgonen om det passar ens schema bättre. Malarna får maltabletter på kvällen när det är mörkt, ancistrus är lite blyga och kommer ut när det helst är släckt. Det finns olika sorters maltabletter. Vegetariska är inte dumt.

    Vi brukar räkna en tablett per mal. Är det stora tabletter kan man dela i två så blir det inte så många som går åt per gång. Varje mal vill gärna ha en egen tablett, vissa tar sin i munnen och simmar iväg nånstans ifred.

    Siamesiska algätare (och andra malar) äter allt. Flingor, mygglarver, tabletter m m. Dom är inte kräsna.

    Till helgen brukar våra få lite extra gott. Artemia-räkor, röda mygglarver m m. Brukar uppskattas. Ibland sätter vi ner ett salladsblad fast i en rot. Det brukar alla sugmalar gilla. Bladet brukar nästan försvinna över natten. Särskilt i ett nystartat kar, för då ger dom sig annars gärna på växterna eftersom det inte blivit alger att äta ännu. Tinade ärtor utan skal är också gott, även om det är lite pilligt att ta bort skalen först.

    Avvakta nån dag med att mata när dom flyttat in. Ha gärna karet igång helt klart utan fiskar nån vecka först. Brukar vara svårt att vänta men det kan det vara värt.

    Lycka till och fråga gärna mera!!</font id="blue">
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

    Varma hälsningar grodanboll!

    Kommentar

    • imported_n/a
      • September 2003
      • 112

      #3
      Nee, mata på dagen och kvällen för malarna

      jag mata mina på dagen
      Jag har BÄSTA fiskar!

      Kommentar

      • LinK
        • April 2003
        • 385

        #4
        Hej!

        Jet Li:
        "Nee, mata på dagen och kkvällen för malarna

        jag matar mina på dagen"

        vad menar du?


        Mata fiskarna regelbundet och helst vid fasta tider(spelar väll igentligen ingen roll men jag har läst att det ska vara bra! för vad? ingen aning).
        Om det finns ont om mat för malar kan det vara lämpligt att lägga ner ett par algtabletter. Detta kan göras dag som natt. Tanken med att malarna ska få mat på natten är att de flesta är mer nattaktiva. Men i ditt fall som har ancistrusar kan du mata på dagen. Om du märker att de inte får tillräkligt och att de andra fiskarna äter upp deras mat så kan du ge dem tabletterna när du släkt lyset.

        Lycka till!
        (ps. med både ancistrus och siameser kommer du nog garanterat behöva mata med algtabletter)
        MvH
        Martin Sundholm

        "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

        Kommentar

        • grodanboll
          • January 2003
          • 44

          #5
          Ancistrus är framför allt nattaktiva så det är nog inte dumt att mata när det är mörkt. Läs gärna om ancistrus här på zoopet.
          Jag har många ancistrus i flera olika kar och ingen av dom är ute när det är ljust.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

          Varma hälsningar grodanboll!

          Kommentar

          • LinK
            • April 2003
            • 385

            #6
            jag har 3st ancistrusar och de är ute konstant på dagarna! de ligger aldrig stilla.(och jag har många och bra gömställen och grottor åt dem så det är inte därför)
            MvH
            Martin Sundholm

            "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

            Kommentar

            • grodanboll
              • January 2003
              • 44

              #7
              Ja där ser man vad olika det kan vara. Varken mina Xingu-ancistrusar eller skäggmunsmalar är ute när det är ljust. Och jag har också massa grottor osv. Ja alla är ju personligheter.
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

              Varma hälsningar grodanboll!

              Kommentar

              • LinK
                • April 2003
                • 385

                #8
                =) de är ju det... min segelfens pleco är oxå ute på dan, samma sak med knorrmalen. den enda som sitter på sin bestämda plats på roten är min golden nugget. Ganska lustigt faktist. segelfens plecon, knorrm,alen och golden nuggeten har alla bestämda platser på roten.. hehe sitter alltid på samma ställen om de inte är ute å rör på sig.

                Tänkte på en sak.. om du inte matar dem på dagen så tror de kanske inte att det finns nån mat på dagen och att de därför väljer att liga stilla....? en tanke god so någon.. mina är vana att det finns mat även på dagen och därför kanske de rör på sig så himla mkt..
                MvH
                Martin Sundholm

                "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                Kommentar

                • grodanboll
                  • January 2003
                  • 44

                  #9
                  Jag har 3 knorrmalar med, dom bor i varsin rot, och dom ser man aldrig ute, inte ens när maltabletterna kommer i mörkret. Men dom blir ju fetare så äta måste dom ju nån gång.

                  Det är bara dom 4 sista veckorna som fiskarna får mat bara på kvällen. Innan dess var det alltid 2 ggr per dag. Så där föll den teorin också. Skumt =)
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

                  Varma hälsningar grodanboll!

                  Kommentar

                  • LinK
                    • April 2003
                    • 385

                    #10
                    då har jag inga teorier längre... förutom att det varierar från individ till individ... men att jag fick alla "rörliga" malar och du alla "orörliga"....
                    MvH
                    Martin Sundholm

                    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                    Kommentar

                    • grodanboll
                      • January 2003
                      • 44

                      #11
                      Hmm jag får väl ge dom nåt uppåttjack. Det är ju malarna som är roligast att titta på, tycker jag.
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

                      Varma hälsningar grodanboll!

                      Kommentar

                      • LinK
                        • April 2003
                        • 385

                        #12
                        knorrmalen e min absoluta favorit!
                        MvH
                        Martin Sundholm

                        "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                        Kommentar

                        • grodanboll
                          • January 2003
                          • 44

                          #13
                          Det tyckte jag också tills dom flyttade över till stora karet. Innan dess var dom ute. Men nu... pyttsan heller. Jag ser "röven" på en under en rot, det är allt =)
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

                          Varma hälsningar grodanboll!

                          Kommentar

                          • JR
                            • April 2003
                            • 2112

                            #14
                            Ursprungligen skickat av grodanboll
                            Ancistrus är framför allt nattaktiva så det är nog inte dumt att mata när det är mörkt. Läs gärna om ancistrus här på zoopet.
                            Jag har många ancistrus i flera olika kar och ingen av dom är ute när det är ljust.
                            jag har ett antal ancistrusar & alla är framme hela dagarna..och nätterna... det är endast om du har andra dagaktiva fiskar som stjäl maten som du behöver mata på natten, annars är det bäst att göra det på dagen för då får du ju se dem äta...det e ju lite kul =)
                            fast jag har rätt dunkelt med svartvatten & låg belysning i mina kar med malar..
                            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...