Den ofrivillge odlaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Makka
    • April 2002
    • 187

    Den ofrivillge odlaren

    I trädgården har vi en balja med vatten som vi har lagt avklippta bitar murgröna i för att de ska bilda rötter. Idag upptäckte jag att något rörde sig i vattnet och snart såg jag att det var en mygglarv. En halv centimeter lång, svart och väldigt aktiv, snart såg jag en till, och en till, och en till. Ja hela baljan var full med mygglarver.

    Kan jag använda dessa mygglarver som foder (till tanganyikaciklider)?
  • LinK
    • April 2003
    • 385

    #2
    Jajjemensan! bara vattet du har i hinken inte kommer från nåt förorenat vattendrag. (antar att det va kranvatten? och då går det utmärkt)

    mygglarver är ju en riktigt bra och i ditt fal biligt foder till fiskarna. Alla mina fiskar gillar mygglarver! de blir aldeles tokiga när de får några stycken!
    =D
    MvH
    Martin Sundholm

    "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Mina fiskar (killis, labyrintfiskar, tetror, platy m fl) är mycket förtjusta i mygglarverna som kommer i regnvattentunnorna hemma. Dock har jag för mig att de inte är så bra till tanganyikaciklider, men det kanske någon annan vet bättre?

      Olle

      Kommentar

      • matt.is
        • April 2003
        • 361

        #4
        Du skall nog undvika röda mygglarver åt dina tanganyikor.
        D v s, de svarta i tunnan går nog bra.

        Levande svarta mygglarver brukar också bidra till att fiskarna börjar leka.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

        Kommentar

        • Makka
          • April 2002
          • 187

          #5
          Ursprungligen skickat av matt.is
          Du skall nog undvika röda mygglarver åt dina tanganyikor.
          D v s, de svarta i tunnan går nog bra.

          Levande svarta mygglarver brukar också bidra till att fiskarna börjar leka.
          Det låter ju bra. Någon som har erfarenhet av att mata tanganyikaciklider med mygglarver?

          Kommentar

          Arbetssätt...