Räkmix till paletter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    Räkmix till paletter?

    Tänkte göra min egen räkmix i helgen och idag var jag iväg och köpte multivitamin för smådjur för det läste jag här att man också skulle ha i. Men gelatin är från varmblodiga djur och kan jag då ge det till mina paletter?? Fick tipset ifrån en vän som "kan" fiskar att det inte var bra så nu blev jag osäker. Vad tycker ni och finns det andra här som ger det till just sina palettciklider?
    Har ni det i en håv när ni matar med det så att det inte smutsar ner vattnet lika mycket?
    cikliden
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    #2
    Jag matar mina Malawi med räkmix som har gelatin som bindemedel. Tänk bara på att det ska vara klumpfritt och i lagom mängd. Jag ger bitar i ca tumnagelstorlek som de tuggar i sig snabbt.

    Krångla inte med en håv som kan skada fiskar om de fastnar...släpp bara ned bitarna...fiskarna ordnar resten!

    Bindemedel som du kan komplettera med är:

    Ägg...lagom vispad.
    Banan...kladdig konsistens (lägg det i mixen på slutet, strax före gelatin).
    Havregrynsgröt...som banan.

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Visserligen är gelatin skadligt för malawi-ciklider, precis som allt annat från varmblodiga djur. Dock har man i så förhållandevis lite gelatin i räkmixen, att det knappast skadar fiskarna. Även jag anser att man ska lägga i bitarna direkt. Man har ju i gelatinet just för att det inte ska smutsa ner.....

      (ska förresten också göra mer räkmix i helgen)
      Björn Forsberg

      Kommentar

      Arbetssätt...