platysarna äter upp ottos mat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    platysarna äter upp ottos mat!


    köpte 'algae wafers' igår, algtabletter för mina otocinclusar.
    stoppade ner en tablett i karet och efter ett tag ville ottosarna fram och äta. men det ville platysarna också. (kardinalerna lämnade dock tabletten ifred) och platysarna var långt mer aggressiva och framfusiga än mina ottosar som aldrig fick komma fram till DERAS tablett.

    jag var osäker på om ottosarna ville äta tabletter till en början, har ju hört att de kan vara kräsna. nu vill de emellertid ha tablett, men de FÅR ju inte.

    vad göra?
    dom är inte lättfångade så det går ju inte att håva i dom i ett annat kar när de ska äta...
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #2
    <font color="blue">Du kan mata malarna efter att akvarie ljuset har släckts då sover platyna och kommer inte att börja äta på tabletterna.
    Så får ottosarna äta ifred</font id="blue">

    Kommentar

    • MusiCat
      • April 2003
      • 299

      #3
      Har oxå samma problem med andra fiskar som äter upp algätarnas tabletter.
      Har fått rådet flera gånger att vänta ett tag efter att ljuset släckts för att de andra fiskarna ska somna, men det hjälper inte. Det luktar väl mat eller något, jag vet faktiskt inte varför de inte sover, men hos mig hittar scalarer o andra fiskar trots allt fram till maten jag lagt ner. Så jag skulle gärna vilja ha något annat tips än att man ska vänta tills ljuset släckts, finns det något som har tips så säg till!

      Mvh,
      Mvh, Kattis
      http://www.tjornebrant.se

      Kommentar

      • jema
        • July 2003
        • 22

        #4
        kanske kan du testa att lägga en tablett i hörnet där du vanligtvis matar dom andra och samtidigt släppa ner en till ottosarna berivd dom och hoppas att dom i alla fall hinner smaka. det blire ju lite mycket matning kanske men i så fall så är det ju bara att dra ner på "vanliga" matningen.
        och ottosarna kanske klara sig på en tablett varannan dag eller så.

        Kommentar

        • Millie
          • August 2003
          • 293

          #5
          Har liknande problem med mina guramis som gärna tar maten från malarna och min ancistrus. Men det verkar gå rätt bra om det är mörkt inte bara i akvariet utan också i hela rummet. Om det inte finns något ljus alls verkar de andra fiskarna inte ha lika lätt att hitta maten (eller så sover de då). Men jag har kikat med en ficklampa och sett att "rätt" fiskar alltid äter för fullt.

          Dessutom brukar jag bryta upp tabletterna i ett par bitar, så att det finns flera ställen att äta på om malarna blir bortkörda. Ancistrus brukar nämligen inte vilja dela med sig av sin bit...

          Kommentar

          Arbetssätt...