Hinnan på vattenytan försvann.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    Hinnan på vattenytan försvann.

    I ett av mina akvarier har jag alltid haft en fet hinna på vattenytan. I karet har jag 60% med växter, mycket ljus, C02-gödning och gör vattenbyte 50%/veckan. Jag har mest matat med seras Vipan flingfoder, artemia, frysta mygglarver och algtabletter. Jag har matat sparsamt och aldrig för mycket. Efter vattenbyte och filtrering av vattenytan med tidningspapper tog det några timmar tills hinnan kom tillbaka. Jag prövade alla sätt att ta bort den men misslyckades. Så småningom vande jag mig vid att den fanns där och brydde mig till slut inte.

    Nu för någon vecka sedan så såg jag plötsligt att hinnan var borta och ytan var kristallklar och likaså vattnet. Det kan bara bero på att jag har börjat att mata med <b>Tetramin Pro</b>. Det står på burken att den ger friska fiskar och rent vatten. Trots att jag var skeptisk så köpte jag ändå burken, som var lite dyrare än annat flingfoder. Nu matar jag alla fiskar med fodret och ser verkligen skillnad. Jag rekommenderar varmt detta foder.

    Är det någon mer som har prövat fodret och har märkt någon skillnad?

  • Sunny_67
    • January 2003
    • 146

    #2
    Kul.Att hitta en sån här sträng...när man är inne på forumet och kikar...Ska köpa detta foder nästa gång det är time...för jag har en sån där yta i alla mina akvarier.
    http://www.babbel.biz

    Kommentar

    • Zuma
      • June 2003
      • 117

      #3
      Hej Malin. Jag tror inte det är fodret. Kanske har du skaffat några nya fiskar ungefär samtidigt. Har hört att t.ex Bl Molly gör så att denna hinna försvinner. Kanske också andra levandefödare.
      Kan inte förklara varför, men är ganska övertygad om att det stämmer!
      530
      Altumscalarer
      Tuppkammsciklider
      Flaggciklider
      C Adolfi

      250
      Discus
      Kardinarltetror
      A cacatoides
      C Panda

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Det jag läst är att tetramin pro har högkoncentrerat näringsinnehåll som fiskarna kan tillgodogöra sig på ett effektivt sätt vilket resulterar i mindre slaggprodukter.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • maliin
          • June 2003
          • 167

          #5
          Zuma....Nej, jag har inte gjort den minsta förändring i akvariet, inte släppt ner några andra fiskar. Däremot så har jag nu även matat med ett annat foder, spirulina algtabletter, och då kom hinnan tillbaka. Då gjorde jag ett vattenbyte och matade endast med Tetramin Pro igen och hinnan kom inte tillbaks.


          Jag prövade också i mitt killiakvarium med bara den maten och då försvann inte bara hinnan (som var väldigt tunn där) utan också algerna, som i och för sig inte var många. Det blir ju lätt lite för mycket mat när det finns yngel i akvariet.

          Kommentar

          • Zuma
            • June 2003
            • 117

            #6
            Jaha ja man lär sig nått nytt hela tiden. Som tur är. Trodde inte att maten kunde ha så stor betydelse så länge man matar måttligt med torrfoder. Då finns det ju all anledning att köpa dyrare foder.
            530
            Altumscalarer
            Tuppkammsciklider
            Flaggciklider
            C Adolfi

            250
            Discus
            Kardinarltetror
            A cacatoides
            C Panda

            Kommentar

            • MusiCat
              • April 2003
              • 299

              #7
              Tack för tipset!! =)
              Mvh, Kattis
              http://www.tjornebrant.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag köpte en burk Tetramin Pro efter ditt tips Malin. Jag blev också av med min hinna. Jag bytte från TetraRubin (ska vara bra för färgerna).

                Väldigt märkligt, men väldigt bra 8-)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...