Bortskämda Fisk*CENCUR*!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inge Ting
    • July 2003
    • 239

    Bortskämda Fisk*CENCUR*!

    Någon som har något bra tips om man har "bortskämda" fiskar?
    Har köpt tubifex (frystorkad) och stoppa i karet. En Blå Gurami Hona åt på den med lämnade den sedan åt sitt öde!
    Meningen var att min Kampfisk hane skulle få något "gott" efter att han vaktat "skumbo" i en vecka!

    Men varken han, Blå Guami Hanen eller de 4 honorna rörde tubifexen!

    Samma "problem" har jag i ett annat kar där några av fiskarna vägrar smaka på räkor (bl.a en Scalare. Den andra Scalaren åt inte heller från början men en dag tog hon ett smakprov, kanske av misstag, och sedan den dagen är hon galen i räkor!=).

    Hur får man dem att äta?
    (Jag bara undrar för jag blir GALEN snart!)

    P.s. Ni kanske svarar "ge flingfoder", för de äter de. Men jag vill ge "varierad" kost, eftersom de som äter av den "varierade" kosten färgar ut mer då=).d.s.
    Ingenting
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    röda mygglarver brukar väl va bra...
    Prova helst levande....

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Jag brukar köra med grönsaker, några skalade ärtor, en bit gurka, lite broccoli. Blomkål testade jag också, men det ville de inte veta utav. Inte mycket på en gång, bara en bit lite då och då som omväxling till flingfodret.

      Testa och se, och vill de bara ha flingfoder, så låt dem få det. Vill du lära dem äta, så låt dem vara hungriga ett par dagar först.

      Swetrot

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        testa räkmix. det är väll i princip det basfoder alla använder idag.
        fish r friend

        Kommentar

        • spotUP
          • April 2003
          • 31

          #5
          jag matar mina fiska med röda mygglarver, flingfoder och mysis.
          jag började senare märka att min pansarål inte fick någon mat i magen, då köpte jag räkor på burk och testade med. vanliga räkor, som du hittar på ica, i en liten plastburk.
          Ålen som inte fått i sig något på några veckor, eftersom att den inte ser så bra utasn luktar sig till maten hittade fram till en räka och blev helt tokig =) det bästa är att det inte är några andra fiskar utan malen som visar något större intresse, så nu lägger jag i två räkor morgon/kväl och allt är frid och fröjd! =)

          Kommentar

          • Zuma
            • June 2003
            • 117

            #6
            Testa fryst artemia och hellre svarta mygg än röda till scalaren.
            Själv har jag åtta altumscalarer och dom älskar artemia. Sen ger jag Aquatic natures discusfoder(granulat). Det tycker dom bättre om än ciklidfodret jag köpte.
            530
            Altumscalarer
            Tuppkammsciklider
            Flaggciklider
            C Adolfi

            250
            Discus
            Kardinarltetror
            A cacatoides
            C Panda

            Kommentar

            • Manne_74
              • July 2003
              • 533

              #7
              svält dom någon dag sen äter dom det mesta.. som landar i karet.
              MVH Magnus

              600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
              Red Sea Max Salt med slimline

              Kommentar

              • Inge Ting
                • July 2003
                • 239

                #8
                1. Räkmix? Vad är det?

                2. Mysis?

                3. Är det inte dyrt med levande foder?
                Ingenting

                Kommentar

                • Inge Ting
                  • July 2003
                  • 239

                  #9
                  HJÄLP!
                  Ingenting

                  Kommentar

                  • gugges
                    • May 2003
                    • 893

                    #10
                    Räkmix är en blandning av grönsaker och räkor som har malts ner till en enda stor röra, alla min firrar(både guramisarna och kampfisken äter det med stor aptit, den ena honan brukar vara så fräck att hon försöker gömma undan lite åt sig själv in i ett stenrös gillar räkmix och det finns att köpa på nästan alla djuraffärer, det är då fryst, en kaka på 100g tar de 35 kr för hos mig o det räcker ju i en evighet.. åtminstånde för den storlek på fisk som jag har
                    Guardians Of Catfish - www.goc.se

                    Kommentar

                    • alie
                      • February 2003
                      • 427

                      #11
                      Ett tips är att söka på forumets sökfunktion på t ex räkmix eller mysis. Då får du snabbt reda på svaret medan du väntar på svar i din egen tråd. Det kan ju dröja lite innan någon tror sig ha en bra förklaring til dig. Då slipper du skrika "HJÄLP"

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        • February 2002
                        • 2119

                        #12
                        Min räkmix kostar 70:- för 1,5 kilo , för jag gör den själv. Det går fortare än att åka till en zooaffär dessutom.
                        // Magnus
                        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                        Kommentar

                        • gugges
                          • May 2003
                          • 893

                          #13
                          Hmm mmm ska också ge mig in i käket o gå lös på mixern när mina firrar blir något fler och större
                          Guardians Of Catfish - www.goc.se

                          Kommentar

                          • Inge Ting
                            • July 2003
                            • 239

                            #14
                            Ok. sökte på mysis och fick rätt så många förvirrande svar....=)Men om jag nu fattat det rätt:

                            1. Kan man köpa Mysis i zoo butiker i nedfrystform (som typ, frystorkad tubifex)?????????????????
                            Ingenting

                            Kommentar

                            • JR
                              • April 2003
                              • 2112

                              #15
                              Gå till zoobutiken & fråga..de har oftast 5-6 olika frysfoder..se till bara så du får nåt som har en storlek som passar dina fiskar.. & som är bra för dem att äta. själv har jag börjat köra mest med svarta mygg & artemia, funkar fint.. bara de vänjer sig.
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...