Flytt utomlands under en period

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samawi
    • January 2014
    • 131

    Flytt utomlands under en period

    Hallå,
    Det är nämligen så att det kan bli aktuellt att jag ska flytta utomlands till hösten och då vara borta kring 8-10 månader. Har ett par kära föräldrar som bor en bit bort men som har sagt att dem skulle kunna ställa upp på matning eventuellt. Det beror lite på hur ofta det behövs matas. Jag kommer förmodligen resa hem en 3-4 gånger och hälsa på under den här tiden och har då tänkt att jag kan göra vattenbyten mm.
    Jag är inte säker på att min plan fungerar att göra så här och i värsta fall får jag hitta ett nytt hem åt mina kära fiskar :/

    Så jag undrar nu hur ofta kan man tänkas behöva mata med flingfoder/pellets under denna period?
    Och hur länge klaras det utan vattenbyten och annan skötsel av akvariet?
    Antar att det är värt att berätta att det är ett Akvarium på 340 Liter med invånarna:
    7 Hantelciklider (Där 3 är hyfsat fullvuxna)
    4 Praktbotior på en 6-9cm
    2 siamesiska algätare
    och sedan två L-malar. båda cirka 10-13cm.

    Har en EHEIM ecco 2236 ytterfilter, dock har propellern i gått sönder lite (istället för 3 armar eller vad man kallar det så har en gått av, så den har bara två). Så flödet är lite dåligt men fungerar okej. Men har satt in ett innerfilter Aquael för 100-150 liters akvarium, 5.2 watt, max 450 l/h som tillägg.

    Vad tror ni om min plan? Eller behöver jag ändra lite i filter och annan typ av foder?
    Tack på förhand!
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Är inte det bästa att lägga ner akvariet under tiden. Tycker det är alldeles för lång tid med sporadisk tillsyn av fiskarna. Någon månad kan man göra så men inte 10 mån. Det är min åsikt.

    Akvariet har du ju kvar så är det bara att starta upp sen igen när du har flyttat hem igen

    Kommentar

    • Samawi
      • January 2014
      • 131

      #3
      Tack så mycket för din åsikt Jesper Broman. Ja det var min första tanke att göra precis som du säger, men sen tänkte jag att jag skulle ju kunna höra med er mer erfarna här.
      Om jag vill försöka ha kvar dem hur ofta behöver jag resa hem anser ni och hur mycket krav behöver jag ställa på mina föräldrar för att detta ska gå?

      Jag älskar verkligen mina underbara individer och har lagt ner många år av skötsel och omsorg på dem. Dessutom älskar och trivs dem att vara med varandra.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        I den bästa av världar så klarar sig ett akvarium bra (om man har en bra foderautomat) om någon kollar på akvariet i princip en gång i veckan och kanske byter vatten var 6.e vecka.
        Risken är ju framförallt att om något går fel som att en fisk dör (vilket det gör då och då även i ett välskött akvarie), eller att en pump lägger av, foderautomaten eller doppvärmaren hänger sig etc. etc. så är det kört för alla fiskar om det inte upptäcks inom ett dygn
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Samawi
          • January 2014
          • 131

          #5
          Tack Kjell Fohrman, Jag uppskattar all information jag kan få som jag sedan kommer utgå ifrån när jag väl funderat ut hur jag ska göra.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Jag hade stängt ner det för jag tycker med att att 10 månader är för lång tid för att titts til då och då. Känner du du inte någon som kan tänkas ha akvariet hoa sig eller om dina föräldrar kan ha det?
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Samawi
              • January 2014
              • 131

              #7
              smart tanke där macke_fisk! Hade inte ens tänkt den tanken!
              Men det är jätte bra att jag får höra era åsikter. Tack så jätte mycket

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Det är därför vi finns . Kul att hjälpa till!
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Samawi
                  • January 2014
                  • 131

                  #9
                  Tänkte jag kunde uppdatera med att berätta att jag har hittat ett snällt kompis par som gärna vill ta hand och ha mitt 340liters hemma hos dem! Känns helt underbart att jag inte behövde sälja av mina älsklingar ^^
                  Allt ordnade sig till det bästa

                  Och tack igen macke_fisk för ditt tips!

                  Kommentar

                  • Maffe
                    • January 2003
                    • 241

                    #10
                    Skoj att det gick bra!!
                    Med vänlig hälsning, Mathias

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Roligt att det verkar lösa sig

                      Kommentar

                      • Samawi
                        • January 2014
                        • 131

                        #12
                        Tack så mycket Ja, den här lösningen känns som den absolut bästa för både mig och fiskarna!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...