Plocka sniglar till botior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Plocka sniglar till botior

    Jag startade en snigelodling här hemma för att ha som mat till mina zebrabotior. Men så var jag på stranden vid lågvatten igår och såg miljoner små snäckor. Jag plockade några och gav botiorna. De blev snabbt uppätna. Men sedan googlade jag lite om att dessa (Vanlig strandsnäcka (Littorina littorea) kan vara smittade av sugmaskar. Nu är jag i valet och kvalet om det verkligen är så smart att plocka fiskmat i naturen. Eller om man kanske ska koka dem först.

    Någon som vet eller har erfarenhet?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det är ju lika med mina Camallanus och annat. Det finns mycket parasiter i naturen som man kan få med sig in.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Men då borde man ju komma runt problemet vid kokning.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Ja kokning borde ju lösa det hela
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Fast äter botiorna kokta snäckor?

          Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Det återstår att ta reda på
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            Arbetssätt...