Artemia äter grönt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

    Artemia äter grönt vatten?

    Jag ska för första gången försöka kläcka artemia. Min fråga är - kan jag ta vatten från akvariet och stoppa ner havssalt och påbörja en kläckning? Min tanke var att eftersom jag har fått svävalger (grönt vatten) kanske de nykläckta äter detta till en början? Eller dör algerna i saltvattnet? Eller är det kasnke bättre att köra på kranvatten och mata dem med något annat?

    Mvh
    /A
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen skickat av alie
    Jag ska för första gången försöka kläcka artemia. Min fråga är - kan jag ta vatten från akvariet och stoppa ner havssalt och påbörja en kläckning?
    Javisst.

    Min tanke var att eftersom jag har fått svävalger (grönt vatten) kanske de nykläckta äter detta till en början? Eller dör algerna i saltvattnet? Eller är det kasnke bättre att köra på kranvatten och mata dem med något annat?
    När de är alldeles nykläckta äter de inte alls, sen sätter de mycket riktigt i sig svävalger om det finns.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • alie
      • February 2003
      • 427

      #3
      Mike_Noren: Du är en klippa som vanligt! =)

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag trodde det var daphnia som åt grönvatten - men det fungerar alltså lika bra med artemia?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Zuma
          • June 2003
          • 117

          #5
          Annars kan man mata med spirulinapulver.
          530
          Altumscalarer
          Tuppkammsciklider
          Flaggciklider
          C Adolfi

          250
          Discus
          Kardinarltetror
          A cacatoides
          C Panda

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen skickat av defdac
            Jag trodde det var daphnia som åt grönvatten - men det fungerar alltså lika bra med artemia?
            Artemian lever förstås i salt/bräckt vatten, medan hinnkräftor främst är sötvattensdjur, men bägge äter växtplankton, ja.

            När man saltar upp sötvatten så dör växtplankton, men artemiorna hinner nog sätta i sig en del ändå. Allra bästast är kanske att kläcka artemiorna i kranvatten, och sen, efter nån dag, byta vatten med uppsaltat grönt akvarievatten...
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...