Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Moving Waves
    svarade
    Sv: Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

    Kan bara hålla med vad övriga skrivit, går utmärkt att låta dem fasta en vecka. Tänk på hur de lever i naturen med säsongernas skiftningar, ibland äter de mycket och när det är torka kanske inget alls.
    Ett så nystartat kar är jättekänsligt och kan inte hantera övermatning utan att krascha, och den risken är stor med gästmatare.
    Känn lugnet, det kommer att gå helbra!

    Lämna en kommentar:


  • King Creole
    svarade
    Som nybörjare undrar man ju hur känsligt det är med matandet egentligen, om man låter en "vikarie" sköta matningen några gånger och kan orsaka en tragedi, jämfört med att helt och hållet utelämna matningen. Man vill ju gärna tro att ingen mat är sämre än lite oregelbunden matning under en veckas tid ...

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Jepp

    Lämna en kommentar:


  • King Creole
    svarade
    OK. Så expertpanelen rekommenderar att inte mata mina 4st Svärdbärare, 9st neontetra samt 5st guppy över huvudtaget under 7 dagars tid?

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    En vecka är inga problem. Vid två veckor börjar det bli kritiskt för små fiskar.

    Veckomaten är bara problem, samma med att låta folk som inte är vana vid akvarier mata. En veckas fasta är bäst & säkrast för dina fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    skit i att mata! det kommer inget bra ur att inte övervaka ett nymatat kar, speciellt inte under en hel vecka..

    jag vet många som har överlåtit matning på polare, släktingar osv.. det har slutat i tragedi.. och det är när det ändå varit folk där..

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jag skulle absolut inte riskera att stoppa ner en sån flerdagars mat i ett så nystartat akvarium.
    Bästa är om du kan ha någon att mata dom en gång i mitten med en matmängd som du måttat upp innan. Men har du inte den möjligheten så är det garanterat mindre risk att fiskarna tar skada om du låter bli att mata.

    Lämna en kommentar:


  • King Creole
    svarade
    Jaså, är det så enkelt ... Jag har ett relativt nystartat kar som börjar komma in på sin 4 fjärde vecka. Men kanske det fungerar om jag lägger i en sådan där "helg-tablett" så blir fasteperioden lite kortare?

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Friska och välgödda fiskar klarar sig utmärkt med en veckas fasteperiod

    Lämna en kommentar:


  • King Creole
    startade ett ämne Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

    Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

    Hej alla.
    Vi ska vara bortresta 7 dagar och jag undrar vad Ni rekommenderar arr göra med utfodringen under denna tid.
    Finns det något som håller 7 dagar, eller är man bunden till "helg" tabletter jag sett i Zoo-affären?

    Tack på förhand,
Arbetssätt...