Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • King Creole
    • July 2013
    • 64

    Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

    Hej alla.
    Vi ska vara bortresta 7 dagar och jag undrar vad Ni rekommenderar arr göra med utfodringen under denna tid.
    Finns det något som håller 7 dagar, eller är man bunden till "helg" tabletter jag sett i Zoo-affären?

    Tack på förhand,
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Friska och välgödda fiskar klarar sig utmärkt med en veckas fasteperiod

    Kommentar

    • King Creole
      • July 2013
      • 64

      #3
      Jaså, är det så enkelt ... Jag har ett relativt nystartat kar som börjar komma in på sin 4 fjärde vecka. Men kanske det fungerar om jag lägger i en sådan där "helg-tablett" så blir fasteperioden lite kortare?

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Jag skulle absolut inte riskera att stoppa ner en sån flerdagars mat i ett så nystartat akvarium.
        Bästa är om du kan ha någon att mata dom en gång i mitten med en matmängd som du måttat upp innan. Men har du inte den möjligheten så är det garanterat mindre risk att fiskarna tar skada om du låter bli att mata.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          skit i att mata! det kommer inget bra ur att inte övervaka ett nymatat kar, speciellt inte under en hel vecka..

          jag vet många som har överlåtit matning på polare, släktingar osv.. det har slutat i tragedi.. och det är när det ändå varit folk där..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            En vecka är inga problem. Vid två veckor börjar det bli kritiskt för små fiskar.

            Veckomaten är bara problem, samma med att låta folk som inte är vana vid akvarier mata. En veckas fasta är bäst & säkrast för dina fiskar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • King Creole
              • July 2013
              • 64

              #7
              OK. Så expertpanelen rekommenderar att inte mata mina 4st Svärdbärare, 9st neontetra samt 5st guppy över huvudtaget under 7 dagars tid?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Jepp
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • King Creole
                  • July 2013
                  • 64

                  #9
                  Som nybörjare undrar man ju hur känsligt det är med matandet egentligen, om man låter en "vikarie" sköta matningen några gånger och kan orsaka en tragedi, jämfört med att helt och hållet utelämna matningen. Man vill ju gärna tro att ingen mat är sämre än lite oregelbunden matning under en veckas tid ...

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Sv: Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

                    Kan bara hålla med vad övriga skrivit, går utmärkt att låta dem fasta en vecka. Tänk på hur de lever i naturen med säsongernas skiftningar, ibland äter de mycket och när det är torka kanske inget alls.
                    Ett så nystartat kar är jättekänsligt och kan inte hantera övermatning utan att krascha, och den risken är stor med gästmatare.
                    Känn lugnet, det kommer att gå helbra!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Maligne

                      • September 2012
                      • 188

                      #11
                      Ska man vara borta längre tid än en vecka vid något tillfälle kan jag tipsa om apotekets doseringsaskar för mediciner. Där finns ett fack för varje veckodag så det är bara att lägga önskad mängd mat i facken, och sedan lämna dosan till den som ska ha hand om matningen vid frånvaron.
                      Men, som sagts tidigare, en vecka utan mat ska inte vara någon fara.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Det kanske är känsligare med större fiskar men det kan variera enormt hur mycket de är sugna på också.. vissa dafar kan man ju se hur de står och trycker mot rutan direkt när man kommet in i rummet och andra dagar äter de bara en liten underhållsräka..

                        Gästmatare gör oftast felet att de övermatar.. "men de måste ju bli mätta" funkar liksom inte i en stängd miljö, oavsett om det kommer ur välvilja kan filtret bara hantera en viss mängd avfall innan det kraschar.. alltså är det bättre för ett växelvarmt djur att vara utan mat än att någon ödelägger hela ekosystemet de bor i..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Sv: Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

                          På tal om växelvarmt, man kan ju alltid sänka temperaturen i karet, då går fiskarnas ämnesomsättning ned och risken för svält blir än mindre.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Men hur konstigt det än låter så blir egentligen fiskarna friskare med en veckas fasta. Det är faktiskt så enkelt. Om en fisk dör under den tiden är det av andra orsaker än foder. Eftersom många sjukdomar i karet kan skapas av övermatning och att det räcker med att en "vikarie" vill vara lite snäll med matningen en gång för att det ska vara helt kört i ett nystartat kar så ges alltid dessa råd här. Märker att du är skeptisk till råden men jag har förstått det som att motståndskraften blir bättre hos fiskarna med några dagars svält ibland. Jag hoppar ofta över matningen någon gång i veckan av detta skäl.
                            Så du kan faktiskt vara helt lugn, Kungen
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • King Creole
                              • July 2013
                              • 64

                              #15
                              Nu vill jag helt ärligt ge Er alla en stor kram som tack för alla otroligt värdefulla tips och råd. Det känns fantastiskt tryggt att ha en hel expertpanel inte längre bort än ett tangentbord. Ni är helt enkelt bäst och jag ser fram emot många intressanta trådar med Er framöver! Kraaaaaaaam!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...