Dr Bassleer biofish food - vilken storlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Dr Bassleer biofish food - vilken storlek?

    Är det någon som provat detta foder? Jag har hört att det ska vara mycket bra så jag tänkte beställa lite. Dock är jag osäker på storleken på pelletsen. Det ska passa mina A. viejitta och mina L-134 malar som söker av bottnen. Jag står och väger mellan mellan storleken M och L men vet inte vad som blir bäst. Ni som använder detta foder, vad säger ni om storleken på det?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det är ett i min mening fantastiskt foder!! Jag använder storlek M till räkor och småmalar, de går så bra på botten och plockar rester. Tycker det blir ett mer naturligt födosök på det sättet.
    Det är ungefär som malt kaffe i storlek.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Mumin
      Det är ett i min mening fantastiskt foder!! Jag använder storlek M till räkor och småmalar, de går så bra på botten och plockar rester. Tycker det blir ett mer naturligt födosök på det sättet.
      Det är ungefär som malt kaffe i storlek.
      Ok, tack för infon! Då ser jag till att lägga en beställning nu på direkten!

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        hej! vad glad man blir när fler vill börja använda detta foder det är faktiskt det bästa som finns på marknaden i dag du kommer nästan
        aldrig få nån fisk död mer att ge malar det här fodret är lite svårt att göra men pröva ge dem största storleken och blöt fodret och se om det sjunker vad är det för märke på fodret du använt innan ?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Jag skall hälsa Gerald Bassleer när jag träffar honom om några få veckor att hans foder verkar vara uppskattat här i Sverige
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Stämmer in i hyllningskören, det är ett mycket bra foder. Jag har använt det som huvudfoder i ett par år, i början fick jag beställa från Tyskland.

            Jag använder mest den finkornigaste sorten, det är lagom för småfisk som guppies och mindre tetror, och jag har mest sånt.

            (Ett annat bra foder jag kan tipsa om är Tetra Cichlid Shrimp Sticks. Tetra har ofta i min mening rätt tveksam kvalitet på sina grejer, men detta var en positiv överraskning: det är värmebehandlat (ungefär "sintrat") foder i ganska stora bitar som dels är så pass mjukt att även småfisk kan äta det, dels först flyter i några minuter och sen sjunker långsamt.)
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det är dessutom ett ofärgat foder, ser ut som ljusa torkade löv. Har aldrig förstått varför fiskfoder ska vara färgat alls.
              Shrimpsticksen har jag också prövat, och varit mycket nöjd med.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Vilka återförsäljare finns de i sverige?

                MVH RIkard

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ryskbompa
                  Vilka återförsäljare finns de i sverige?

                  MVH RIkard
                  PWSS!

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ryskbompa
                    Vilka återförsäljare finns de i sverige?

                    MVH RIkard
                    Akvarieteknik och Imazo är grossisterna i Sverige och eftersom de levererar till drygt 90% av sveriges akvarieaffärer så även om inte alla dessa affärer har fodret på lager så kan de ta hem det
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Själv har jag 6 olika sorter foder utav dr bassleer biofish fodd och då har jag regular forte garlic acai chlorella och sist så har jag
                      cavar sen har några andra sorter foder utav aquatic nature och tropical. och jag vill ha ytterligare ett till foder jag vill då ha dr bassleer biofish foodd proffesional care fast den finns inte i sverige.

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        #12
                        Väcker den här tråden till liv igen då jag inte tycker de va jättetydligt vilken storlek man ska välja.

                        Vilken storlek bör man välja om man ska mata zebrafiskar och neonregnbågar? På Cyberzoo säger Medium mindre än 1cm, Large säger 1cm. Dessa fiskar är 3-5cm ska jag verkligen välja XL då?

                        Fråga 2. Om jag köper Chlorella, behöver jag då komplettera denna med Regular eller innehåller Chlorella allt fiskarna behöver?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Jag kör med dr. bassleer och M är perfekt för fisk 1-10cm. Stor fisk kan ta litet foder också men liten fisk har svårt med för stort foder och L är hårda kulor och svårt för mindre fisk! Chlorella är komplett foder, men det är alltid bra att ha lite olika foder och variera
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Stahl
                            • June 2018
                            • 333

                            #14
                            Tack

                            Då kör jag med M också sen börjar jag med Chlorella om den är komplett och så kan ja köpa in flera sen ifall de gillar det.

                            Kommentar

                            • Stahl
                              • June 2018
                              • 333

                              #15
                              Tänkte jag återanvänder denna tråd för ytterligare en fråga om Dr Bassleer biofish granulat.

                              Funkar detta foder bra i en foderautomat? Jag har nämligen hört att granulat kan vara svårt att fördela med en sådan. Eller finns det vissa foderautomater som är extra lämpade för detta foder?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...