Tanganyikaciklider vågar knappt ta fodret vid ytan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumrah
    • December 2012
    • 20

    Tanganyikaciklider vågar knappt ta fodret vid ytan.

    Har en liten fråga angående matningen av mina tanganyikaciklider. Har läst att man bara ska ge så mycket foder så att fiskarna hinner äta upp det på 1 eller 2 minuter. Problemet jag har är att fiskarna knappt vågar gå upp till ytan och ta flingfodret jag ger dem. Detta kanske är naturligt beteende för dessa ciklider, men det resulterar i att fodret ligger länge och flyter på ytan innan det sjunker. Och detta innebär juh att endel foder blir kvar i karet. Är väldigt svårt att veta om jag matar förmycket/förlite när jag ger detta flingfoder pga att det ligger och flyter så det tar ett tag innan det är uppätet.

    När jag matar med frysfoder så går det bättre då det sjunker ner i akvariet.

    Finns det något annat foder man kan ge som kanske sjunker?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Vad är det för Tanganyikaciklider du har?

    Kommentar

    • Mumrah
      • December 2012
      • 20

      #3
      Jag har två pärl-calvus, tre apelsinciklider,ett gäng snäcklekare och två Dickfelds jull

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av Mumrah
        Jag har två pärl-calvus, tre apelsinciklider,ett gäng snäcklekare och två Dickfelds jull
        Aha! Ja, jag anade nästan det.
        Det här är arter från Tanganyikasjön som håller sig mycket nära botten, de stenar eller annan miljö de vistas i. De arter du har i karet nu går inte direkt upp till ytan, utan letar mat i sin närmiljö där de helst vistas - alltså bottenregionen. Calvusarna är dock lite mer orienterade på öppet vatten, så när de har fått en "trygghet" i karet kommer du kunna se dessa göra snabba avstickare upp mot ytan vid matning - detta gäller i viss mån även apelsincikliderna (Neolamprologus leleupi).
        Det är heller inte ovanligt att snäckalslekare och varianter av Julidochromis går ut och upp på öppnare vatten vid matning - men det sker ganska snabbt och ovilligt.

        Mitt råd är att mata på ett lite annorlunda sätt. Såhär; Istället för att bara lägga flingorna på vattenytan, ta en nypa flingor och håll under vattenytan så att maten dalar ner i vattnet. På så vis kan du lättare styra var maten hamnar - och jag tror att du ganska snabbt kommer att se att fiskarna kommer upp och "möter" maten.
        Sedan kan jag rekommendera att du varierar maten med fryst Artemia, olika räkmixar, annan fryst mat som vita och svarta mygglarver, moina och flera andra varianter.
        Om du vill se dina Calvusar uppträda spänstigt, spännande och kul - så ge dina T-ciklider levande föda så ofta du kan - då kommer Calvusarna verkligen visa upp varför de ser ut som de gör. Även dina andra arter kommer att blomma upp väsentligt om du ger fiskarna levande föda regelbundet.

        Lycka till nu med dina fina Tanganyikaciklider!

        Kommentar

        • Mumrah
          • December 2012
          • 20

          #5
          Ok! Jättetack för det utförliga svaret! Ska genast testa detdär med flingfodret!
          Jag brukar ge flingor på förmiddagen och sedan svarta mygglarver eller cyklops på kvällen.Låter spännande detdär med levande foder, är det något man köper eller kan man fånga det själv? Sommartid då förstås!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Mumrah
            Ok! Jättetack för det utförliga svaret! Ska genast testa detdär med flingfodret!
            Jag brukar ge flingor på förmiddagen och sedan svarta mygglarver eller cyklops på kvällen.Låter spännande detdär med levande foder, är det något man köper eller kan man fånga det själv? Sommartid då förstås!
            Välsorterade affärer har fryst foder och ofta levande foder som t.ex. vita mygglarver. I små dammar och andra vatten kan du själv fånga levande foder - mygglarver och "vattenloppor". Själv har jag turen att ha en liten minidamm i trädgården och där hämtar jag levande under vår/sommar och höst som jag ger mina fiskar mer eller mindre dagligen.
            Man märker väldigt fort att fiskarna får en spänst och synbar trivsel då man varierar den mat man ger dom - speciellt om de får jaga lite levande också. De flesta flingfoder är absolut fullgoda näringsmässigt, men kanske lite enahanda för fiskarna i längden.

            Kommentar

            Arbetssätt...