odla blackworms

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mickefgb
    • October 2012
    • 5

    odla blackworms

    Är det någon som har erfarenhet av att odla blackworms
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Svar nej men det låter ju onekligen intressant - det finns ett antal videos på youtube i ämnet. En fråga är väl var man kan få tag i en startportion. Jag har inte hört talas om dom i Sverige. Om jag förstått rätt rör det sej väl om arter från USA eller Australien.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • nothobranchius
      • November 2008
      • 83

      #3
      Det går att beställa startportioner i Södermalms Akvarieaffär

      Kommentar

      • mickefgb
        • October 2012
        • 5

        #4
        jag va där i dag och det kostar bara 25 kr för en påse.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Hoppas dom finns kvar nästa gång jag får tid att besöka Jannes affär. Tyvärr blir det inte så ofta och den sonen jag brukade skicka på dessa ärenden bor ju i Karlskrona sedan några år....
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            intresset växer

            Tydligen tål de iaf låga temperaturer. Ner till närmare noll. Inte för odling kanske men väl förvaring. Jag tror det är vanligare i USA att köpa in i bulk och mata och köpa mer när dom tar slut istället för odling - som bloodworms t ex. Intresset börjar växa - om du hittar något riktigt bra på youtube eller annorstädes vore det ypperligt om du kunde lägga upp en länk.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • mickefgb
                  • October 2012
                  • 5

                  #9
                  han sa att han skulle försöka ta in var14 dag även levande vit och röda mygglarver

                  Kommentar

                  • Winnie
                    • September 2008
                    • 115

                    #10
                    Jag köpte BW hos Janne W , Södermalms AF, i helgen som var och försöker nu få fart på en kultur. Jag har valt metoden med säckväv istället för pappershandukar. Vattnet cirkuleras mha luft och vattendjupet är ca 5cm. Har matat med algtablett . En posthornssnäcka patrullerar som städare.

                    Här är en föreläsning i två delar på mer seriös uppsättning för hemmabruk:

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                    //Johan

                    Kommentar

                    • Winnie
                      • September 2008
                      • 115

                      #11
                      Det har nu gått en tid och jag kan idag konstatera att ett flertal "ungar" visar sig. dom är caa 4-5mm långa och formade lite som tomteluvor! tunna änden verkar vara huvudändan. Hittills har jag bytt vatten var tredje dag i samband med matning med 1 till en halv algtablett.

                      I tron om att få bättre fart på produktionen köpte jag ett komplett startkit av Janne Wester. Det innehåller 100gram ren mask, två stora påsar specialfoder och ett substrat iform av ett nylontrassel. Även tysk instruktion följde med. Det hela levereras i en frigolitlåda. masken höll riktigt bra kvalitett, inte en död mask kunde jag hitta!

                      Återkommer med rapport om ett tag.

                      Kommentar

                      • Sabina
                        • January 2003
                        • 481

                        #12
                        Jag är själv inne på att starta en odling, fast med white worms eller de mindre grindal worms. Jag hittade mycket nyttig information i en utförlig och gratis version av boken om regnbågsfiskar. Den har flera sidor med matnyttig information om odling av eget levande foder. Du hittar den här:

                        A website dedicated to Rainbowfishes of Australia and New Guinea


                        Uppdatera oss gärna!
                        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                        Kommentar

                        • Winnie
                          • September 2008
                          • 115

                          #13
                          Fantastiskt trevlig bok du tipsar om Tack Sabina! Jag har såklart inte läst alla 570 sidorna, men det är ingen tvekan om att det är boken att läsa om man pysslar med regnbågar.

                          Grindalare och White worms (enkyträer) odlas inte på samma sätt som black worms (glansmask), utan ovan vattenytan, ofta i jord som dagmask. Jag och många med mig använder ett mycket bra substrat som heter Seramis. Det är en liten lecakula som lätt håller kulturen vid rätt fuktighet under lång tid och samtidigt ser till att det finns luft i hela kulturen så den inte ruttnar. Seramis och startkulturer finns hos Janne Wester på Södermalms Akvarieaffär eller PM till mig så hjälper jag dig att komma igång. Jag har även andra foderdjur som passar både vuxen fisk och riktigt små yngel. Levande foder är ofta nyckeln till att lyckas med lite mer krävande arter, särskilt om man vill odla på dem. Sverige är lite av ett u-land i detta ämne, så det är roligt att du vill prova. Just nu har jag :

                          Grinalare
                          Enkyträer (större dito)
                          Bananflugor (vingdeformerade)
                          Hoppstjärtar
                          Moina (liten dafnie)
                          Micro
                          Vinägermicro
                          Black worms

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            #14
                            Jag har provat levande foder från butik, men inte odlat själv. Just black worms har jag dock inte matat med. Hur "sjunker" de i akvariet jmf med white worms och grindal worms? Jag tyckte att enkyträerna sjönk väldigt långsamt , vilket är en fördel så att regnbågarna hinner äta av dem. Det är i princip bara mina Parkinson som ev tar mat på botten. Troligen delvis för att mitt stim med praktbotior härbärgerar botten nivån vid matning.
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            • Sabina
                              • January 2003
                              • 481

                              #15
                              (problem vid postningen, därav 2 små inlägg istället för 1)

                              Jag vill gärna ha små maskar som ändå är lätta att "skörda", jag har fått uppfattningen att black worms är större (jmf med enkyträerna)?

                              Vilka tycker du är lättast och bekvämast att odla? Just nu är jag lägenhetsboende på ganska liten yta så jag tänkte se vad jag kunde få plats med för odling under akvariet (i skåpet)....
                              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                              Kommentar

                              Arbetssätt...