Vilken mat ska jag köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Vilken mat ska jag köpa?

    Barnen har varsitt 120l kar + ett yngelkar på 20l och för att underlätta och undvika övermatning så skulle jag vilja minska antalet matsorter.
    Frågar man på zoo affären så blir det ju en burk per fisksort och det tror jag inte är nödvändigt.
    Kar 1: Ancistrus, Pakistanbotia, Kardinaltetra, Platy
    Kar 2: Ancistrus, Praktbotia, Glödbandstetra, Guppy, Black Molly, Platy, Kampfisk

    Vi använder Tetras sortiment och har i dagsläget Tetra Min, Tetra Phyll, Tetra PlecoMin, Tetra TabiMin, Tetra Min mini granules, Tetra Min baby.

    Tetra Min baby har vi till ynglen tills de blir så stora att vi smular ner vanlig Tetra Min
    Mini granules ger vi till Kardinaltetrorna för de äter inte flingor.

    Behöver vi Tetra Phyll? Alla fiskar äter ju gladeligen Tetra Min

    Skulle Ancistrusarna må dåligt av att bara få TabiMin? Som det är nu så lägger botiorna beslag på det mesta i allafall och Ancistrusarna verkar överleva på det de hittar.

    Detta är en djungel så jag behöver hjälp.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Sv: Vilken mat ska jag köpa?

    Jag kör bara med flingfoder och en sjunkande tablett i mina kar. Sen till yngel så brukar jag finsmula flingfodret och lite artmeia ibland funkar för mig.

    /David

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Visst äter Kardinaltetror flingor

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Hrmmm.. vad hade du för fiskar i det lilla 20-literskaret sa du???
        Har en känsla av att du har alldeles fel fiskar i det. Kolla upp på artbeskrivningarna här!!
        Det kommer nog upp ett och annat pekfinger från övrigt folk här också.

        Angående maten så räcker det med tetramin och granulat + något för ancistrusen som tillägg till de alger den hittar i karet.
        Se upp så att dina telningar inte övermatar sina firrar.
        Och läs på i nybörjarguiden här så ser du vad ska/skulle ha gjort.
        Fel gör vi alla i starten. Men de fel man gör/har gjort går oftast att rätta till.

        Jag kanske förhastade mig i svaret. Varsitt 120-literskar + ett yngelkar läste jag nu..
        Senast redigerad av MonkanS; 17 September 2012, 09:53.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #5
          Ursprungligen postat av david87
          Jag kör bara med flingfoder och en sjunkande tablett i mina kar. Sen till yngel så brukar jag finsmula flingfodret och lite artmeia ibland funkar för mig.

          /David
          Min fundering är om det räcken med EN sorts flingor
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • HelenLind
            • September 2012
            • 405

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Visst äter Kardinaltetror flingor
            De här dumskallarna har inte fattat att de ska ta det som sjunker när de övriga slafsar i sig. De verkar inte våga ta för sig heller. De simmar runt i karet för jämnan men när det är matdags trycker de i ett hörn.
            Familjen fisksoppa
            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
            Mina: 120l, 312l, 500l

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #7
              Ursprungligen postat av MonkanS
              Hrmmm.. vad hade du för fiskar i det lilla 20-literskaret sa du???
              Har en känsla av att du har alldeles fel fiskar i det. Kolla upp på artbeskrivningarna här!!
              Det kommer nog upp ett och annat pekfinger från övrigt folk här också.

              Angående maten så räcker det med tetramin och granulat + något för ancistrusen som tillägg till de alger den hittar i karet.
              Se upp så att dina telningar inte övermatar sina firrar.
              Och läs på i nybörjarguiden här så ser du vad ska/skulle ha gjort.
              Fel gör vi alla i starten. Men de fel man gör/har gjort går oftast att rätta till.

              Jag kanske förhastade mig i svaret. Varsitt 120-literskar + ett yngelkar läste jag nu..
              Om jag fattat rätt så behöver botiorna tabletter med protein tex TabiMin. Skulle ancistrusarna må dåligt av att få det som komplement till algerna.

              I övrigt så tycker jag att det gått bra med karen. Det första startade vi för 6mån sedan och det verkar ha varit relativt stabilt. När jag börjat läsa här ser jag att vi inte ska vara så noga med rengöringen. Vi byter 30l varje vecka och väntar nu på första omgången PMDD. Det är nog lite mycket fisk i ena karet så växterna ska få lite hjälp, så får vi se om det fixar sig.
              Ena karet har jag gjort ett helvattenbyte på i början pga övermatning men sen har det gått bra.
              Äldsta tjejen har avsagt sig alla presenter både till födelsedag och jul. Hon vill ha pengar till ett större kar.
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                harregud att du orkar med så många olika sorters mat till de där fiskarna. ne det räcker med en sort.
                tetra pro color kör jag med till de flesta

                sen kan du köra nån sjunktablett, typ waffer, till malarna o botiorna.

                fiskarna kommer hitta mat bland växter etc så bry dig inte om att kardinalerna inte hinner ta åt sig mat. de kommer hitta mat så det räcker. de måste ju få kämpa lite för maten med. kardinalerna få helt enkelt lära sig äta flingor. o det kommer de göra.

                ne blanda ihop alla de burkar du har ( kanske inte yngelfodret o sjunkmaten) i en storburk så har du en go mix till alla. sen när den är slut behvöer du inte köpa så många olika sorter alls.

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  instämmer med hannes, finns ingen mening å ha 48 olika sorters flingfoder.
                  ja har en sort och sen matar ja me fryst artemia lite då å då och ibland nån algtablett till malarna.

                  sen bör du kanske fundera lite på de där me praktbotiorna, dom är sjukt fina å härlig fiskar. men dom blir stora, alldeles för stora för ett 120L kar. även om det dröjer nått år innan dom når den storleken.
                  bara en lite bra å veta grej
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Smart affär du handlar hos!! Tjänade multum med pengar på dig....
                    Håller helt med alla andra, det räcker med en sorts flingor.
                    Om kardinalerna inte äter så är de inte hungriga, inga djur svälter sig frivilligt. När de blir hungriga nog kommer de trängas för sin del av flingorna.
                    Du kan också söka på räkmix här i forumet, för att göra bra, näringsrik mat själv. Busenkelt.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • HelenLind
                      • September 2012
                      • 405

                      #11
                      Tack för era svar

                      Det är framförallt sjunkmaten jag funderat på om jag kan köra med enbart den varianten med protein i som botiorna behöver eller om ancistrusen inte mår bra av det.

                      Praktbotiorna är vi medvetna om att inte kommer att kunna bo i det karet när de blir för stora.

                      Räkmix ska jag kolla upp. Det enda fiskarna får nu förutom flingor och tabletter är några hiskeligt äckliga maskar som dottern köpte och ger som "lördagsgodis". Frysta kuber som hon tinar upp och sen ger med sked. Tror det står Blood worms på paketet.
                      Familjen fisksoppa
                      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                      Mina: 120l, 312l, 500l

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        OOPPPS, det är röda mygglarver, och det är som sagt lördagsgodis. Men se upp för man kan utveckla redig allergi mot dem, så har ni minsta anlag för allergi så skulle jag rekommendera er att langa dem på stört.
                        Har inte ett näringsvärde som försvarar risken för allergi.

                        Man kan också odla egen levande mat åt fiskarna, en del pyssliga, andra mindre. Grindalsmaskar är lätt, bananflugor också, kläcka artemia är inte svårt heller. Moina kan vara lite pyssligt, men är ett väldigt bra foder.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • HelenLind
                          • September 2012
                          • 405

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          OOPPPS, det är röda mygglarver, och det är som sagt lördagsgodis. Men se upp för man kan utveckla redig allergi mot dem, så har ni minsta anlag för allergi så skulle jag rekommendera er att langa dem på stört.
                          Har inte ett näringsvärde som försvarar risken för allergi.

                          Man kan också odla egen levande mat åt fiskarna, en del pyssliga, andra mindre. Grindalsmaskar är lätt, bananflugor också, kläcka artemia är inte svårt heller. Moina kan vara lite pyssligt, men är ett väldigt bra foder.
                          Allergier finns så då ska vi nog se upp med det. Tack
                          Äldsta dottern skulle nog gladeligen ge sig på att odla egna kryp om fiskarna gillar det. Hon är väldigt mån om sina fiskar.
                          Familjen fisksoppa
                          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                          Mina: 120l, 312l, 500l

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Det finns ju annan frysmat man kan köpa som inte innefattar Röda Mygg, som inte är allergiframkallande. Om man vill vara bekväm av sig och "lyxa" till det ibland, som jag.

                            Hon låter gullig din dotter btw
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #15
                              Börja då med artemiakläckning, det är busenkelt, kräver bara en behållare och grovsalt. Samt artemiaägg, inte dyrt alls.
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...